منشور توسعه مبنای حرکت وحدت بخش میان جریان های فعال قرآنی کشور

مخبر دزفولی ورود آموزه های قرآن به عرصه علم را هدف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و گفت: تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی مبنای یک حرکت وحدت بخش میان جریان های فعال قرآنی در کشور شده است.

محمد رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از غرفه خبرگزاری شبستان در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن درباره نقش این شورا در گسترش آموزه های غنی وحی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد فرماندهی فرهنگی کشور است که اگر قرار باشد جامعه را بر اساس فرهنگ وحی سازماندهی و بازمهندسی کنیم و حرکت فرهنگی علمی و اجتماعی خود را بنیانا بر اساس قران سوق دهیم راهی نیست که این شورا سرمایه گذاری خود را بیش از پیش کند.

 

وی با اشاره به اهتمام ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای گسترش آموزه های قرآن اظهار کرد: تصویب منشور توسعه فرهنگی قرآنی و تشکیل شورای تخصصی آن شاهدی بر تلاش های شورای عالی انقلاب فرهنگثی در راستای توسعه فرهنگ غنی وحی است که مبنای یک حرکت وحدت بخش میان جریان های فعال قرآنی در کشور شده است.

 

مخبردزفولی ادامه داد: خوشبختانه این مهم روز به روز در حال افزایش است، البته ساماندهی فعالیت های متنوع در سال های اخیر بی تاثیر نیست آنچنان که منشور توسعه فرهنگ قرآنی در کنار تدوین اهداف، برنامه ها و سیاست ها در ساخت جامعه مبتنی بر آموزه های وحی، تولیت وحدت آفرینی میان فعالیت های این ساحت مقدس را نیز عهده دار بوده است.

 

رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به عضویت 4 وزیر و مسئولان دستگاه های کلان فرهنگی کشور در این شورا تصریح کرد: علاوه بر فعالیت این اعضا می توان با اهداف برنامه ریزی شده و در راس آنها تبدیل شدن انس و الفت با آیات الهی به فرهنگ عمومی جامعه و جریان مورد توجه از سوی بدنه عمومی مردم و نخبگان و اقشار علمی به عنوان هدفی کلان اهتمام داشت.

 

وی افزود: اگر این مهم روی دهد حیات طیبه محقق شده و این جریان اصلی در شوراهای تخصصی وزارتخانه های فعال در حال برنامه ریزی است تا با جریانی جدید وارد میدان شویم تا در سال های آینده با رونق بیشتر بتوانیم در عرصه فعالیت های قرآنی حاضر شویم.

 

مخبردزفولی درباره نتایج بدست آمده در پی فعالیت دو ساله شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: رصد نتایج طرح های اجرا شده از رسالت های شورای عالی انقلاب فرهنگی است چراکه نظارت بر فعالیت دستگاه های علمی فرهنگی کشور از وظایف این شورا محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: این نظارت در عرصه فعالیت های قرآنی نیز وجود دارد به ویژه در امر تخصیص بودجه نیم درصدی دستگاه های دولتی که رقم بالای برنامه های قرآنی را تدوین کرده ایم و با حضور رییس جمهور تصمیم سازی نهایی آن را انجام می دهیم.

 

مخبردزفولی با بیان این مطلب که بخشی از این بودجه جهش یافته به پژوهش های قرآنی اختصاص می یابد، عنوان کرد: بخشی نیز به تبلیغ و ترویج قرآن در حوزه هایی همچون قرائت، مفاهیم و حفظ تخصیص داده می شود و می توان در آینده نزدیک گزارش پیشرفت این نهادها را همسو با مطالبات مردمی البته با گذشت مدت زمانی از فعالیت ارائه کرد.

 

وی درباره رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ورود آموزه های قرآن در عرصه های علمی کشور همچون تدوین سند جامع علمی گفت: ما معتقدیم قرآن کتاب هدایت است و هدایت جز با قرآن روی نمی دهد از این رو علم نیز باید از مسیر قرآن ما را هدایت کند در غیر این صورت علم بدون جهت قابل پذیرش نیست.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: همسو با این رویکرد نقشه جامع علمی کشوری با حضور کارشناسان حوزوی و آشنا به اسلام و قرآن تدوین شده است و یا در سند تحول آموزش و پرورش فلسفه تعلیم و تربیت کاملا برگرفته از آیات نورانی وحی است در مقابل نگاه غرب زدگی گذشته، این نگاه باعث شد که تعلیم و تربیت با بنیان وحیانی ارائه شود

 

شایان ذکر است، مخبر دزفولی شنبه، 22 مرداد با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان به سوالات خبرنگار حوزه دین، فرهنگ، اندیشه پاسخ داد.

 

پایان پیام/

کد خبر 59018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha