نماز و روزه مهمترین راهکار رفتاری قرآن برای تأمین بهداشت روانی است

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شفای بیماری‌های اجتماعی، اخلاقی و فکری را باید در قرآن جستجو کرد، گفت: دعا، نماز، قرائت قرآن و روزه از جمله راهکارهای رفتاری قرآن برای تأمین بهداشت روانی افراد است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام محمدصادق جمشیدی‌راد، استاد حوزه و دانشگاه در نشست قرآن و بهداشت روانی از سلسله‌نشست‌های بخش دانشگاهی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه شفا به معنای پاک‌سازی و رحمت به معنای بازسازی انسان است، گفت: امام علی (ع) فرموده‌اند" نسبت به دردهایی که به سراغ‌تان می‌آید از قرآن شفاعت بخواهید". پر واضح است که بزرگ‌ترین دردها، رنج‌ها و مرض‌هایی که برای انسان پیش می‌آید ذلالت، گمراهی، حسد و غیظ است.

 

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینکه قرآن مساله شفابخشی برخی از مرض‌ها را نشان داده است، بیان کرد: برخی بیماری‌های فکری و عقیدتی هستند مانند ضلالت، کفر و گمراهی، برخی بیماری‌ها اجتماعی محسوب می شوند همچون جهل، نادانی، ظلم، پیمان‌شکنی و برخی دردها ناشی از بی‌اخلاقی است مثل حسد، تکبر، شهوت‌پرستی و اضطراب که برای درمان هر یک باید از قرآن مدد گرفت.

 

به گفته وی، قرآن راهکارهای زیادی در مورد درمان بیماری‌های اجتماعی، اخلاقی، فکری و عقیدتی ارایه کرده است که به سه بخش عمده معرفتی، رفتاری و عاطفی تقسیم می‌شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: راهکارهای معرفتی قرآن برای تأمین بهداشت روانی همان روش‌های شناختی برای مقابله با فشار روانی است که به دیدگاه فرد نسبت به هستی، فرجام زندگی و معنای آن می‌پردازد.

 

حجت‌الاسلام جمشیدی وحدت شخصیت انسان و رابطه آن با توحید اسلامی را یکی از راهکارهای معرفتی قرآن برای مقابله با فشارهای روانی عنوان کرد و ادامه داد: اگر همه انسان‌ها از نظر اعتقادی به توحید برسند و زیر پرچم لااله‌الاالله قرار گیرند، در آن صورت از میزان فشارهای روانی افراد جامعه کاسته می‌شود.

 

ایمان و امید دو راهکار معرفتی قرآن برای تأمین بهداشت روانی افراد است که این استاد حوزه و دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: بین ایمان و اسلام تفاوت است. بسیاری از افراد مسلمان هستند اما ایمان ندارند. ایمان باید در قلب انسان نفوذ کند. اگر ایمان در وجود انسان وارد شود، فرد تحت هیچ شرایطی حاضر نیست آن را با چیز دیگر معاوضه کند. در آیه 82 سوره انعام این مسئله به خوبی تبیین شده است. از طرفی یأس و ناامیدی نیز از گناهان کبیره است، آدم باتقوا همیشه روزنه‌ای از امید دارد و خدا را در مشکلات در نظر می‌گیرد. آیه 87 سوره یوسف مصداق این موضوع است.

 

وی هدفمندی زندگی را چهارمین راهکار معرفتی قرآن برای تأمین بهداشت روانی ذکر کرد و گفت: روان‌شناسان و اندیشمندان اسم زندگی معنادار را حس انسجام گذاشته‌اند. زندگی هدفمند و معنادار باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. آیه 115 سوره مؤمنون و آیات 16 و 17 سوره انبیاء به این مسئله اذعان دارد.

 

حجت‌الاسلام جمشیدی معتقد است که اعتقاد به قضا و قدر از جمله راهکارهای قرآن برای مقابله با فشارهای روحی و روانی است زیرا کسی که تصادفی بودن رویدادها را نپذیرد و معتقد به قضا و قدر باشد، می‌تواند با صبر و حوصله در مقابل مشکلات مقاومت کند.

 

تأثیر اعتقاد به معاد و نگاه مثبت به مرگ در بهداشت روانی ادامه سخن این استاد حوزه و دانشگاه بود که در این زمینه یادآور شد: افراد معتقد به عالم آخرت می‌دانند که کوچک‌ترین اعمال خیر و شر آنها مورد رسیدگی واقع می‌شود، بر این اساس آنها انگیزه بیشتری برای انجام کارهای خوب و دوری از کارهای زشت پیدا می‌کنند.

 

وی  توکل را از دیگر راهکارهای معرفتی قرآن برای مقابله با فشارهای روحی دانست و گفت: در برابر قدرت لایزال الهی هیچ قدرتی نمی‌تواند ایستادگی کند. اگر بنا باشد، خدا ما را یاری کند دیگر اضطراب و نگرانی معنا ندارد. البته توکل به معنی تنبلی نیست. توکل یعنی آماده‌سازی، تلاش کردن و سرانجام کار را به خدا واگذار کردن است.

 

این استاد دانشگاه یاد خدا، دعا، نماز، قرائت قرآن و روزه را از جمله راهکارهای رفتاری قرآن برای تأمین بهداشت روانی افراد برشمرد و افزود: ارتباط با منبع قدرت معنوی و سرچشمه هستی باعث حس نزدیکی و ایجاد رابطه عاطفی بین انسان و خدا می‌شود و همین عامل انسان را از حالت پریشانی خارج می‌کند.

 

محبت به والدین، صله رحم، صبر، توبه، حسن ظن به مردم، حمایت از ایتام و بیماران، سالم‌سازی اجتماع با مسئولیت‌پذیری همگان و امر به معروف و نهی از منکر از جمله راهکارهای عاطفی تأمین بهداشت روانی از سوی قرآن کریم است که حجت‌الاسلام جمشیدی به آن اشاره کرد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 59031

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha