نگاه تمام محافل علمی علوم انسانی کشور غربی است

کارشناس علوم اسلامی با بیان اهمیت انسان شناسی در تفاوت علوم انسانی مکاتب با یکدیگر گفت: نگاه تمام محافل علمی علوم انسانی کشور غربی است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام فرحانی استاد حوزه علمیه در همایش بررسی تطبیقی انسان شناسی اسلام و غرب گفت: تعاریف مختلفی از علوم انسانی داده شده است. اما تعریفی که به نظر جامع و مانع میرسد این است که بگوییم علوم انسانی مجموعه مطالب، احکام و آثاری است که مرتبط به افعال اختیاری انسان است و شامل پیش و پس از فعل می شود.

وی افزود: در نتیجه علوم انسانی تنها شامل افعال اختیاری انسان می شود و افعال غیر اختیاری در علوم دیگر بررسی می شود. همچنین علوم انسانی قبل و بعد از افعال اختیاری انسان را در بر میگیرد در نتیجه علم روانشناسی که شامل قبل از عمل اختیاری می شود و علم حقوق که شامل بعد از آن می شود هر دو جزء علوم انسانی هستند.

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به تفاوت نگاه مکاتب مختلف به انسان گفت: حال که تعریف علوم انسانی مشخص شد اهمیت تعریف انسان مشخص می شود. زیرا باید دید افعال اختیاری چه انسانی را می خواهیم بررسی کنیم

استاد حوزه علمیه با بیان این که لفظ انسان در ماین اندیشمندان بسیار مبهم است گفت: وقتی ندانیم که فلان متفکر غربی تعریفش از انسان چیست، ممکن است کلامی از او را بگیریم و بر قرآن حمل کنیم.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این که به عللی فضای حاکم بر محافل علمی کشور در تمام شاخه های علوم انسانی متاثر از اندیشه مغرب زمین است.

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به تعاریف متفکرین غربی از انسان گفت: دکارت معتقد است انسان تنها موجود جاندار است و بقیه موجودات حتی حیوانات نه احساس دارند و نه میل بلکه فقط ماشین هایی هستند. در این تعریف به قول شهید مطهری گرچه مرز میان انسان و حیوان مشخص شده است اما انسان به حیوان تنزل پیدا کرده و حیوان به اشیای بی جان.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تعریف هابز از انسان گفت: هابز می گوید انسان حیوان تمام عیار است در تمام خواسته ها، امیال و مطلوب ها. دیدیم که در اندیشه غربی انسان تنزل پیدا می کند اما در اندیشه قرآن انسان اوج می گیرد تا جایی که بعد معنوی انسان او را از هفت آسمان هم بالاتر می برد.

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به نگاه قرآن به انسان عنوان کرد: قرآن بعد از اینکه داستان آسمان های هفت گانه را بیان و مختصاتش را توصیف می کند پایین ترین آسمان را آسمانی می داند که با ستارگان تزیین شده اند یعنی تمام آسمان و کهکشان ها تازه آسمان اول هستند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: پس ما در این عالم پایین و ماده زندگی می کنیم و در دیدگاه قرآن آسمان های بالاتر دارای پیچیدگی های فراوان تری هستند.

وی با بیان اینکه علوم تجربی و ریاضیات به دنبال توصیف دنیای پایین هستند گفت: از نظر قرآن انسان دارای دو بعد از بعد معنوی آن اصلیت دارد خداوند بعد مادی انسان را چنین توصیف می کند که انسان از مضغه، علقه و ... آفریده شده و سپس می گوید ما به انسان آفرینش دیگری بخشیدم و در این جا خود را احسن الخالقین معرفی می کند.

حجت الاسلام فرحانی ابراز کرد: پس در نگاه قرآن اگر انسان بعد معنویش را رشد دهد می تواند از هفت آسمان هم بالاتر رفته و ارزش بیشتری داشته باشد.

شایان ذکر است نشست تخصصی بررسی تطبیقی انسان شناسی علوم اسلامی و غربی یکشنبه 23 مرداد در سالن تحول علوم انسانی برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 59268

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha