همه فقهای اسلام به نوعی ولایت‌فقیه را قبول داشته‌اند

رییس دانشکده صدا و سیمای قم با بیان اینکه ولایت‌فقیه در بعد قضاوت، سیاست و امور حسبیه مورد قبول همه علما بوده است، گفت: همه فقهای اسلام به نوعی ولایت‌فقیه را قبول داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار شبستان، کمال اکبری، رییس دانشکده صدا و سیمای قم در نشست تخصصی ولایت‌فقیه؛ امتیازات و محدودیت‌ها گفت: همه فقها ولایت‌فقیه را در امور حسبیه یعنی مواردی که جامعه اسلامی به آنها نیاز دارد ولی متولی خاصی ندارد، قبول دارند، مثلا سرپرستی ایتام جزء امور حسبیه است که فقیه موظف است آنها را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد قضاوت همه فقها ولایت‌فقیه را متولی امر قضاوت در دوران غیبت می‌دانند.

رییس دانشکده صدا و سیمای قم تصریح کرد: در مورد ولایت‌فقیه در امور سیاسی دلایل عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد که اثبات می‌کند ولی‌فقیه باید ولایت سیاسی را در دوران غیبت به عهده داشته باشد.

 

اکبری با اشاره به دلایل عقلی ولایت‌فقیه گفت: سه دلیل در این مورد برشمرده شده که عبارت است از دلیل قدرالمتیقن، ضرورت نظم و قاعده لطف که از این میان ضرورت نظم را توضیح می‌دهیم.

وی با اشاره به دلیل ضرورت نظم در اثبات ولایت‌فقیه گفت: این دلیل می‌گوید انسان مدنی بالطبع است و در نتیجه در زندگی اجتماعی خود نیازمند نظم و قانون است و قانون نیز باید مصون از لغزش و خطا باشد و همچنین باید کسی وجود داشته باشد که بتواند قانون مصون از خطا را اجرا کند.

این استاد دانشگاه افزود: کسی که می‌خواهد قانون را اجرا کند باید هم عالم به قانون بدون خطا باشد و هم عادل باشد که این صفات در زبان فقها به اسم ولایت‌فقیه یا ولایت‌ فقاهت و عدالت معرفی شده است.

 

اکبری با اشاره به یک دلیل عقلی و نقلی برای ولایت‌فقیه گفت: اسلام دارای احکام عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مختلفی است و همان‌طور که می‌دانیم بیش از دوسوم قرآن دستورات سیاسی اعم از جهاد، صلح، معاهدات بین‌المللی و غیره است.

وی گفت: از طرفی می‌دانیم اسلام تا قیامت پابرجا است و طبق روایات حلال محمد حلال است تا روز قیامت و حرام او حرام است تا روز قیامت.

اکبری تصریح کرد: در نتیجه اگر در دوره غیبت حکومتی نباشد چه کسی می‌تواند این دستورات اسلامی را اجرا کند جزء کسی که دارای علم به احکام و عدالت و کفایت و کاردانی باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دلایل نقلی فراوانی نیز برای ولایت‌فقیه وجود دارد، عنوان کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به همین‌گونه که مطرح شد و با مبانی قرآنی و روایی و عقلی مسئولیت و زعامت سیاسی را بر عهده ولی‌فقیه گذاشته است.
شایان ذکر است، نشست تخصصی ولایت‌فقیه؛ اختیارات و محدودیت‌ها یکشنبه 23 مرداد در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 59382

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha