دانشنامه تخت فولاد در هشتمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان ارائه شده است

مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد در هشتمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان، اولین جلد دانشنامه تخت فولاد که جامع ترین اثر پژوهشی و علمی این مجموعه می باشد، را ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، دانشنامه تخت فولاد جامع ترین اثر پژوهشی و علمی تخت فولاد در 4 جلد در دست تالیف و تدوین می باشد که جلد اول آن در هشتمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
 

تخت فولاد، بی نظیرترین مجموعه معماری آرامگاهی به شمار می رود که علاوه بر جاذبه های معنوی و زیارتی ، سندی از هویت تاریخی، هنر و ادب ایران زمین به شمار می رود و هنر حجاری و سنگ تراشی بر روی سنگ مزارها در این مجموعه، علاوه بر جاذبه های بصری، از جاذبه های معنوی و مفهومی خاص برخودار است.
 

در این غرفه، تعدادی از کتاب های کتابخانه تخصصی تخت فولاد به چشم می خورد، چرا که این کتابخانه با بیش از چهار هزار و 500 عنوان کتاب، یکی از غنی ترین کتابخانه های تخصصی در حوزه تاریخ، رجال و فرهنگ شهر اصفهان است.
 

کتاب روضه رضوان(معرفی مشاهیر مدفون در تکیه کازرونی)، کتاب گلشن اهل سلوک(معرفی مشاهیر مدفون در تکیه مادر شاهزاده)، کتاب مشاهیر مدفون در تکیه ابوالمعالی کلباسی، کتاب بزمگاه دلبران(تاریخچه گلستان شهدا) و کتاب نگرشی بر مشروطیت اصفهان(شرح حال مشروطه خواهان مدفون در تخت فولاد اصفهان) از جمله کتاب هایی است که برای آشنایی بازدیدکنندگان با این مجموعه تاریخی مذهبی کهن عرضه شده است.

 

تخت فولاد، معتبرترین قبرستان جهان تشیع، بعد از وادی السلام در نجف اشرف است و قدیمی ترین مزار رقم دار یافت شده در تخت فولاد، مربوط به سال 658 ه.ق است و وجود مزار بابا فولاد حلوایی، عارف مشهور قرن دهم هجری، نام تخت فولاد را بر روی این مکان ماندگار کرده است.
 

در سال 1362 تدفین در تخت فولاد ممنوع گردیده و این مجموعه از کاربری تدفینی خارج شده است و و در سال 1375 کل مجموعه تخت فولاد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 

گفتنی است، هشتمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان تا"26مرداد" از ساعت 17 الی 24 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اصفهان برپاست.

پایان پیام/
 

کد خبر 59345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha