تاریخ ولایت‌فقیه به زمان حضرت حجت برمی‌گردد

معاون دانشکده صدا و سیمای قم با اشاره به این شبهه که بعضی می‌گویند ولایت‌فقیه تنها در زمان حاضر مطرح شده، گفت: تاریخ ولایت‌فقیه به زمان حضرت حجت برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام عبدالله متقی‌زاده، معاون آموزش و پژوهش دانشکده صدا و سیمای قم در نشست تخصصی ولایت‌فقیه؛ اختیارات و محدودیت‌ها گفت: هنگامی که انسان به شبهات مربوط به ولایت‌فقیه نگاه می‌کند می‌بیند دو دسته سؤال و شبهه وجود دارد که یک دسته آنها از روی جهل و عدم اطلاع است و باید پاسخ داده شود اما در سوی دیگر مغالطه و شبهه است.

وی افزود: یکی از شبهاتی که در مورد ولایت‌فقیه مطرح می‌شود این است که چرا این مسئله تنها در سده اخیر مطرح شده، در صورتی که مسئله ولایت‌فقیه به زمان خود حضرت حجت برمی‌گردد و نواب خاص حضرت خود فقیهانی بودند که دارای ولایت بودند.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده ادامه داد: در زمان غیبت فقها از همان ابتدا ولایت داشته‌اند اما این ولایت ظهور و بروز نداشته است، به عنوان مثال اگر به وقایع مشروطیت نگاه کنید می‌بینید که یک حکم میرزای شیرازی که می‌گوید امروز استعمال تنباکو به هر صورتی که باشد حرام است استعمار انگلیس را با شکست بزرگی مواجه می‌کند.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی استعمار انگلیس نیز نمی‌تواند در مقابل ولایت‌فقیه مقابله کند سعی کرد در اذهان مردم انحراف ایجاد کند و ابتدا روشن‌فکران را جلو انداختند و شیخ فضل‌الله نوری را اعدام کردند و سپس خود روشنفکران قربانی استبداد شدند.

وی با اشاره به ظهور و بروز ولایت‌فقیه در زمان جمهوری اسلامی گفت: امام خمینی (ره) توانست به این ولایت که از زمان امام زمان وجود داشته است عینیت ببخشد و حکومتی را بر مبنای ولایت‌فقیه ایجاد کند که کارآمدی آن بعد از 32 سال اثبات شده است.

وی حکومت ولایت‌فقیه را بهترین نوع حکومت دانست و گفت: دلیل ما این است که هر بحرانی که ایجاد می‌شود با یک اشاره ولی‌فقیه از جامعه برچیده می‌شود و با کمترین هزینه بحران‌ها یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته می‌شوند.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده در بیان فرآیند تصمیم‌گیری در حکومت اسلامی گفت: فرآیند تصمیم‌گیری در حکومت ولایت‌فقیه این‌گونه نیست که فقیه بتواند بدون مشورت و رعایت مصالح احکامی را به اجرا بگذارد بلکه اولین حرکت برای فرآیند تصمیم‌گیری مشورت است و این مشورت یک اصل کلی برای همه مدیران است.

 

معاون دانشکده صدا و سیمای قم گفت: وقتی مشورت به طور کامل انجام شد این ولی‌فقیه است که باید تصمیم نهایی را بگیرد و به خدا توکل کند. در حقیقت مشورت و نظرخواهی از همه انجام شده و بعد ولی‌فقیه با توکل به خدا آن را به اجرا می‌گذارد.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده با اشاره به وظایف متقابل امام و امت گفت: اولین وظیفه امام این است که چون خداوند این منصب الهی را به او داده باید ایفای نقش کند ولو اینکه جان خود را به خطر بیندازد و همان‌گونه که امام علی (ع) فرمود خداوند وظیفه علما و دانشمندان قرار داده که نسبت به سیری سیران و گرسنگی گرسنگان فریاد برآورد.

وی افزود: دومین وظیفه امام این است که جامعه توحیدی و احکام الهی را در جامعه پیاده کند و اسلام را احیا کند.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده با اشاره به وظایف امت در مقابل امام گفت: امت وظیفه دارند که پشت امام را خالی نکنند و همواره با بیعت خود از امام دفاع کنند تا او بتواند برای ساختن جامعه اسلامی تلاش کند.

شایان ذکر است، نشست تخصصی ولایت‌فقیه؛ اختیارات و محدودیت‌ها یکشنبه 23 مرداد در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 59399

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha