فعالیت بیش از 70 مربی و کارشناس در محیطی آموزشی و جذاب

کارشناس ارشد بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از فعالیت بیش از 70 مربی و کارشناس در 19 غرفه غرفه این بخش خبر داد و گفت: مربیان و کارشناسان بخش کودک در طول سال با یکدیگر در ارتباط هستند.

به گزارش خبرنگار شبستان، بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در فضایی به وسعتی نزدیک به 850 متر مربع، در شبستان مصلی بزرگ تهران استقرار یافته است. این بخش امسال با بهر‌ه‌گیری از فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری سعی بر آن دارد تا از طریق برپایی کارگاه‌های مختلف و ارایه برنامه‌های جذاب، ساعات پر بهره‌ای را پیش روی کودکان و نوجوانان بازدید کننده قرار دهد.


یکی از ویژگی‌های برجسته و قابل توجه بخش کودک، نورپردازی خاص آن است که در طراحی مورد توجه قرار گرفته است. نورپردازی بسیار ظریف محوطه بخش کودک به گونه‌ای اجرا شده که مخاطب در نگاه نخست، آسمان درخشان و پرستاره شب را پیش روی دیدگان خود احساس می‌کند. بدین ترتیب مخاطبان در فضایی مشغول به فعالیت‌های قرآنی می‌شوند که آسمان پر ستاره بالای سر آنان قرار دارد.

 

همخوانی رنگ‌ها و طرح‌های ارایه شده در این قسمت با معماری نمایشگاه قرآن و ارتباط آن با عناصر و معماری داخل شبستان از جمله نکات قابل توجه در بخش کودک به شمار می‌رود. در طراحی فضای ورودی این بخش نیز از نقاشی ایرانی الهام گرفته شده است.

 

 

محمد حسین دیزجی،کارشناس ارشد بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از فعالیت بیش از 70 مربی و کارشناس در 19 غرفه این بخش به خبرنگار شبستان خبر داد و گفت: در این بخش بیش از 70 کارشناس و مربی در قالب کارگاه‌ها و فعالیت‌هایی متنوع در خدمت کودکان هستند.. گروه مربیان و کارشناسان بخش کودک در طول سال با یکدیگر در ارتباط بوده و به تبادل تجربه و فراگیری نکته‌های تازه در هر رشته اهمیت می‌دهند.

 

دیزجی نمایش سایه‌ای، قصه‌گویی، کتاب‌سازی، نقاشی، نقاشی دیواری، نقش برجسته و کتیبه بر روی گل خام، تذهیب، کتیبه‌نگاری، خوشنویسی خط نستعلیق و ثلث، کاغذببری، چاپ نقوش اسلامی، تشعیر، گل و مرغ، سنجش معلومات قرآنی، مسابقات رایانه‌ای را اسامی  کارگاه های بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برشمرد.

 

 در کارگاه جدول‌های قرآنی بخش کودک  تعدادی جدول یا موضوعات متنوع قرآنی به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند ارایه می‌شود. مخاطبان باید تعدادی کلمه قرآنی را با توجه به موضوعات جدول در داخل آن یافته و در نهایت رمز جدول را که بر اساس موضوع آن طراحی شده، ارایه کنند. همچنین در هر برگه‌ جدول دو معمای قرآنی نیز مطرح شده تا مخاطب، لذت بیشتری از حل جدول‌ها ببرد. در این کارگاه امکان برگزاری مسابقه جدول به صورت حضوری و بر روی تخته وایت‌برد نیز فراهم شده است.

 

 بازدید کنندگان در غرفه نقاشی دیواری نیز همچون غرفه نقاشی رومیزی، زیر نظر مربیان فعالیت‌ می کنند و تصاویر مورد علاقه خود را بر روی مقوا به ثبت می‌رسانند. تنوع در اجرای نقاشی برای مخاطبان جذاب بوده و آنان را سرشوق می‌آورد تا نوع دیگری از هنر نقاشی و رنگ‌آمیزی را تجربه کنند. از آنجا که کودکان ما کمتر فرصت نقاشی روی دیوار در فضاهای خانه یا مدرسه را پیدا می‌کنند، در این بخش، چنین امکانی در اختیارشان گذاشته شده تا به جای رنگ‌آمیزی سطوح دیوارها، تصاویر مورد علاقه خود را بر روی کاغذها و مقواهای بزرگ به عرصه‌ی ظهور برسانند.

 

 علی که به همراه پدر و مادرش به نمایشگاه قرآن آمده است 10سال دارد، بخش های جدول های قرآنی و مسابقات رایانه ای را جذاب می داند و می گوید: سال قبل که به اینجا آمدم نقاشی کشیدم و در مسابقه روخوانی شرکت کردم و امسال می خواهم قسمت های دیگر را ببینم. جدول قرآنی و مسابقه رایانه ای خیلی جالب بود چون من دو ساله که به کلاس قرآن می روم. فهمیدم چقدر تا الان مطلب بلد هستم و چه چیزهای دیگری باید بلد باشم و از استاد قرآنم بپرسم.
 

مادر نرگس و محمد که سرگرم تماشای نقاشی دختر 5 ساله خود است، معتقد است که بخش کودک نمایشگاه زیباترین قسمت نمایشگاه قرآن است، می گوید:فقط مشکل اینجاست که بچه ها را باید به زور از این بخش خارج کرد. اینجا آنقدر غرفه های مختلف هست که بچه ها کنجکاو هستند به همه آنها سری بزنند و بعضی از آنها مثل معلومات قرآنی حتی برای من جالب است چون نه تنها پسر 9 ساله ام که حتی خودم هم جواب سوال ها ی جالب که پرسیده می شد را نمی دانستم.

 

 به گفته دیزجی، بخش کودک نمایشگاه قرآن در واقع یک مدرسه یک ماهه است که بچه‌ها با حضور در کارگاه‌های مختلف آن می توانند بر میزان دانسته‌های خود در حوزه قرآن کریم با استفاده از یک سری کارگاه‌های ادبی و هنری بیافزایند. این آموزش‌ها اغلب به صورت غیر مستقیم و شاید نامحسوس اتفاق می‌افتد.
 

 

کارشناس ارشد بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در توضیح فعالیت کودکان در کارگاه نقش برجسته و کتیبه نویسی بر روی گل تصریح کرد: کودکان می‌توانند با راهنمایی مربیان و با استفاده از گل رس پاکیزه با هنر کتیبه‌نویسی آشنا شوند. کتیبه‌نویسی یکی از هنرهای زیبا و چشم‌نوازی است که بر روی کاشی اجرا شده و از آن برای تزیین مساجد و اماکن مذهبی استفاده می‌شود. در هنر کتیبه‌نگاری از خطوط ثلث و نسخ استفاده می‌شود.

 

از دیگر برنامه های جذاب  این بخش، نمایش سایه‌ای همراه با قصه‌گویی است که هر روز به اجرا در می‌آید. "کشتی نوح" و "داستان نزول قرآن" عنوان دو قصه جذاب قرآنی است که در قالب نمایش برای کودکان اجرا می‌شود. این نمایش‌ها، روزانه 6 نوبت در قبل و بعد از افطار توسط یک گروه از هنرمندان به شیوه خلاق اجرا می‌شود. نمایش سایه‌ای از خیال‌انگیزی و فضای بصری و تصویری شبیه به نقاشی متحرک و پویانمایی بهره می‌گیرد. در تهیه و تولید این نمایش‌ها، جمعی از طراحان، عروسک‌سازان، گردانندگان عروسک، عوامل فنی و قصه‌گویان همراهی و همکاری د‌ارند.
 

 بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم کودکان را در فضای زیبا و مفرح با فعالیت های متنوع و جذاب همراه می کند و اطلاعات قرآنی آنها را افزایش می دهد. خانواده ها می توانند با حضور در نمایشگاه قرآن ضمن بازدید از بخش های مختلف و شرکت در نشست ها به منظور ارتقای معلومات دینی خود با همراهی کردن فرزندان خود در بخش کودک نمایشگاه، شکوفه های زندگی خود را با آموزه ها و نکات قرآنی آشنا کنند.

 

پایان پیام/

 

 

 

 

 

کد خبر 59295

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha