آموزش همراه با شادمانی مهم ترین هدف بخش کودک نمایشگاه قرآن

کارشناس ارشد بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم این بخش را متشکل از 19 غرفه و کارگاه دانست و گفت: مهم ترین هدف ما آموزش همراه با شادمانی به کودکان با بهر‌ه‌گیری از فعالیت‌های متنوع فرهنگی وهنری است.

به گزارش خبرنگار شبستان، فضای بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به گونه‌ای طراحی شده که بیننده و مخاطب در اولین نگاه و حضور با جلوه‌هایی از معماری سرزمین ایران و عناصر ایرانی و اسلامی روبرو می‌شود. غرفه‌آرایی این بخش در عین سادگی و دور بودن از پیچیدگی‌های غیرضروری، مخاطب را در محیطی آرام و دلنشین قرار می‌دهد تا ضمن لذت بردن از فضای آراسته، در اوج آرامش بتواند از هنرهای مرتبط با قرآن کریم بهره برده و به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد.

 

حجم‌های ارایه شده در این بخش به گونه‌ای نیست که معماری نمایشگاه را تحت‌الشاع قرار بدهد از سوی دیگر این طراحی دارای جنبه‌های آموزشی است و کودک می‌تواند این عناصر را با چوب یا مقوا بسازد. همچنین طرح‌های ارایه شده الهام گرفته از نقاشی ایرانی است و کودک می‌تواند آن را به سلیقه خود تغییر داده و اجرا کند.

 

 

وارد بخش کودک که می شوی غرفه بزرگ نقاشی در وسط سالن چشم نوازی می کند. بقیه غرفه ها در کنار آن با دکور و نور پردازی زیبا قرار گرفته اند.در هر غرفه کودکان با شور و هیجان مشغول فعالیت هستند و نکته قابل توجه این است که والدین نیز با اشتیاق فراوان کودکان خود را دنبال می کنند و به نظاره نقاشی و سایر فعالیت های فرزندان خود می پردازند، به عبارت دیگر می توان گفت که این بخش همچون سال قبل توانسته است علاوه بر جذب کودکان و آموزش به آنها در فضایی زیبا و نشاط آور جذابیتی برای بزرگسالان به عنوان والدین کودکان مهمان در این بخش فراهم کند.

 

محمد حسین دیزجی، کارشناس ارشد بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آموزش همراه با شادمانی را مهم ترین هدف این بخش دانست و به خبرنگار شبستان، گفت: بخش کودک نمایشگاه امسال با بهر‌ه‌گیری از فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری سعی بر آن دارد تا از طریق برپایی کارگاه‌های مختلف و ارایه برنامه‌های جذاب، ساعات پر بهره‌ای را پیش روی کودکان و نوجوانان بازدید کننده قرار دهد.

 

 

دیزجی روخوانی و تلاوت قرآن کریم، نمایش سایه‌ای، سنجش معلومات قرآنی، مسابقات رایانه‌ای، جدول‌های قرآنی، قصه‌گویی، کتاب‌سازی (نقاشی، تصویرسازی، داستان)،خوشنویسی،نقاشی، نقاشی دیواری، نقش برجسته و کتیبه نویسی بر روی گل، کاغذبری، چاپ نقوش اسلامی، تذهیب، تشعیر و گل و مرغ از جمله بخش ها و کارگاه بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برشمرد.


مراجعان در بخش روخوانی و تلاوت قرآن کریم، زیر نظر یکی از مربیان، این امکان را دارند تا آیاتی از قرآن کریم را با تلفظ صحیح تلاوت کنند. آشنایی با آیات و کلماتی نورانی قرآن مجید در کنار دیگر کودکان هم سن و سال و پاسخ‌گویی به پرسش‌های شیرین و جذاب قرآنی برای مخاطبان بسیار جالب و جذاب است و کودکان حاضر در این فضا با سوره‌‌های مختلف آشنا می‌شوند و بر دانسته‌های قرآنی آنان افزوده می‌شود. همچنین کودکان در کنار هم با تلاوت قرآن آشنا می‌شوند و با یکدیگر این آیات نورانی را قرائت می‌کنند.

 

کودکان با نقاشی همواره انس و الفت دارند و ذهنیات خود را از طریق این هنر دلنشین، آشکار می‌سازند. آشنایی با داستان‌ها و قصص قرآنی و سایر آموزه‌های مرتبط با این کتاب آسمانی، وقتی روی کاغذ می‌آید، نه تنها تصویر آن برای خود کودک بلکه گاه برای والدین و سایر بزرگ‌ترها نیز جالب و جذاب به نظر می‌رسد. در این غرفه که بخش مرکزی سالن کودک را به خود اختصاص داده است، کودکان این امکان را دارند تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف نظیر آبرنگ، گواش و غیره تصاویر مورد علاقه خود را بر روی کاغذ به ثبت برسانند.

 

 

کارشناس ارشد بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم در توضیخ قسمت مسابقات رایانه‌ای عنوان کرد: در این قسمت روی هر سیستم رایانه‌ای یک بانک سؤال‌های متنوع قرآنی قرار دارد که مخاطب در هر بار اجرای مسابقه با 20 سؤال 4 گزینه‌ای روبرو می‌شود. مراجعان با توجه به برنامه‌ای که به سیستم داده می‌شود در یک زمان مشخص باید به پرسش‌ها پاسخ بدهد.پس از اتمام مهلت تعیین شده، سیستم به کاربر نشان می‌دهد که از میان سؤا‌ل‌های مطرح شده به چه تعداد، پاسخ صحیح داده است.سیستم نیز به گونه‌ای طراحی شده که در هر بار حضور کاربر، سؤال‌های متنوعی را از بانک اطلاعات پیش روی وی نمایان می کند. در پایان نیز به برگزیدگان هدایایی به رسم یادبود نمایشگاه قرآن تقدیم می‌شود.

 

 

در غرفه چاپ نقوش اسلامی نوجوانان و سایر علاقه‌مندان با نقوش تزیینی مانند تشعیر، گل و مرغ و آن‌چه که برای تزیین در کنار خطوط قرآنی استفاده می‌شود، آشنا می‌شوند و در کارگاه نقش برجسته و کتیبه نویسی بر روی گل می‌توانند با راهنمایی مربیان و با استفاده از گل رس پاکیزه با هنر کتیبه‌نویسی آشنا شوند. کتیبه‌نویسی یکی از هنرهای زیبا و چشم‌نوازی است که بر روی کاشی اجرا شده و از آن برای تزیین مساجد و اماکن مذهبی استفاده می‌شود. در هنر کتیبه‌نگاری از خطوط ثلث و نسخ استفاده می‌شود.

 

شایان ذکر است، استقبال از تمام غرفه های بخش کودک نمایشگاه قرآن امسال همانند سال قبل چشمگیر است و نمی توان غرفه ای را یافت خالی از کودک باشد و مربی یا مربیان آن بیکار باشند. این مساله حاکی از جذابیت این بخش است و البته جذابیت برخی قسمت های این بخش به نظر بچه ها و حتی بزرگسلان بیشتر است، به عنوان مثال می توان به بخش معلومات قرآنی اشاره کرد که در آن والدین نیز هم گام با فرزندان خود مشتاق هستند که بر اطلاعات قرآنی خود بیفزایند.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 59152

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha