ضرب المثل های قرآنی در کتاب «قرآن در زندگی و فرهنگ عامه»

کتاب «قرآن در زندگی و فرهنگ عامه» برای اولین بار در غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کتاب «قرآن در زندگی و فرهنگ عامه» در بهار 90 منتشر شده و برای اولین بار در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عرضه می‌شود.

بنا بر این گزارش، این کتاب که به قلم بهاءالدین خرمشاهی به نگارش درآمده، تمدن‌سازی و فرهنگ‌آفرینی قرآن را در زمینه جغرافیا، نجوم، فقه، اصول، حدیث، کلام، فلسفه، عرفان، اخلاق و علوم قرآنی بررسی می‌کند.

همچنین نقش و نفوذ قرآن در هنرها و متون و صنایع ظریف نظیر موسیقی، خوشنویسی و کتیبه‌نگاری از بخش‌های دیگر این کتاب است. تأثیر قرآن در زندگی روزمره مردم در بخش دیگری از به صورت مفصل به رشته تحریر درآمده است. مسابقات قرآن، نمایشگاه قرآن، نهادهای مهم قرآن در کشور، حفظ قرآن، دعاها و اصطلاحات عامه‌پسند، مثل‌ها و اصطلاحات، احترام گزاردن به قرآن، احکام فقهی، ختم‌های قرآن، نام‌گذاری از قرآن و استفاده از قرآن از ولادت تا وفات، قسمت های مختلف این بخش را تشکیل می‌دهند که به عقیده مؤلف مردم در این موضوعات به نوعی از قرآن وام گرفته‌اند.

طبق این گزارش، یکی از جالب‌ترین بخش‌های قرآن، بخش مثل‌ها و اصطلاحات است که مَثل‌هایی را که مردم از قرآن وام گرفته‌اند، بررسی می‌کند. مثل‌هایی نظیر نور علی نور، ید بیضا، شق‌القمر، بضاعت مزجات، کن فیکون، انکرالاصوات، ماشاءالله، إن‌شاءالله، باقیات الصالحات، بوی الرحمن بلند شدن، بهانه‌های بنی‌اسراییلی، ثمن بخس، ذره‌المثقال، رطب و یابس، فاتحه چیزی را خواندن و... در این بخش مورد توجه مؤلف بوده‌اند.

شایان ذکر است، کتاب «قرآن در زندگی و فرهنگ عامه» در 165 صفحه و به قیمت 2500 تومان در غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه واقع در راهروی شماره 6 بخش نشر مکتوب نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 57535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha