هوای نفس عامل باقی ماندن انسان در عالم ناسوت و نزول از مقام خلیفه الهی

کارشناس علوم قرآن انسان را دارای قدرت رسیدن به مقام خلیفه الهی با اتکاء به دو عنصر تزکیه و تقوا دانست و گفت: انسان با هواخواهی و دنیادوستی این مقام را از خود سلب کرده و در عالم ناسوت باقی می ماند.

به گزارش خبرنگار شبستان، نفسیه فیاض بخش، کارشناس علوم قرآن در نشست تخصصی "انسان شناسی در قرآن" با بیان این مطلب که کاملترین مقام خلیفه الهی انسان در آیات 30 تا 37 سوره مبارکه بقره تجلی یافته است، گفت: بنابر نظر برخی از مفسران مقام خلیفه الهی تنها به آدم ابوالبشر اختصاص دارد اما مفسرانی همچون علامه طباطبایی (ره) اذعان دارند که این مقام برای تمامی انسان ها از ابتدا تا انتهای خلقت در نظر گرفته شده است.

وی تحقق مقام خلیفه الهی را نیازمند تربثیت صحیح و متعالی دانست و اظهار کرد: دلیل تاکید خداوند بر مقام خلیفه الهی انسان جای تعجب دارد در حالی که علامه طباطبایی (ره) معتقد است که فرشتگان دریافتند انسان به دلیل زندگی در عالم ناسوت یعنی زمین دچار فساد و خونریزی می شود.

 

فیاض بخش با اشاره به مراتب هستی تصریح کرد: ناسوت، ملکوت، جبروت و لاهوت مراتب هستی را از نازل ترین تا برترین تشکیل می دهند و انسان به عنوان خلفیه الهی بر زمین تنها با تقوا و تزکیه می تواند به برترین این مراتب یعنی لاهوت دست یابد.

کارشناس قرآن ماه مبارک رمضان و قرآن را بهترین فرصت برای رسیدن انسان به مقام لاهوت دانست و بیان کرد: انسان با دنیادوستی و هواخواهی خود از مقام خلیفه الهی نزول کرده و در ناسوت باقی می ماند.

وی با بیان این مطلبر که زمانی انسان برای خود جانشین انتخاب می کند که قادر به انجام کاری نباشد، عنوان کرد: پس چرا خداوند به عنوان کمال و قدرت بی نهایت برای خود در زمین خلیفه و جانشین برگزیده؟ پاسخ این سوال به خوبی مشخص است چراکه نبود خلیفه الهی در زمین باعث می شود که شهوت آدمیان عالم ناسوت را به عالم حیوانی تبدیل کند.

 

فیاض بخش با استناد به حدیث شریف کساء ادامه داد: بنابر خواست و اراده الهی حتما باید روی زمین خلیفه الهی حضور داشته باشد تا از حکمرانی شهوت آدمیان جلوگیری شده و زمینه صعود او به برترین مراتب فراهم شود.

وی دنیا را سرسر پند واندرز البته برای انسان های شنوا دانست و ابراز کرد: دنیا محل سجود بندگان راستین خداوند است ازب این رو باید در تمامی تعاملات، ارتباطات و تجارات همچون اولیای الهی تنها تقوا را پیشه خود قرار دهیم.

 

فیاض بخش با بیان این مطلب که فرشتگان هر چقدر هم در نزد خداوند عزت و مقام داشته باشند نمی توانند جایگاه خود را تغییر داده و به مقامثی بالتر صعود کنند، ابراز کرد: اما انسان برخلاف فرشتگان می تواند به برترین درجات یعنی لاهوت صعود و بالعکس به پست ترین درجات نزول کند البته با توجه به اعمال و رفتار خود.

وی خاطرنشان کرد: انسان شبیه ترین مخلوقات به خداوند است و با تقوا و تزکیه می تواند در اماء و صفات الهی غرق شود

شایان ذکر است، نشست تخصصی انسان در قرآن چهارشنبه، 26 مرداد در بخش دانشگاهی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

پایان پیام/

کد خبر 60217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha