تنها 10 درصد از ظرفیت های موجود حوزه در نمایشگاه قرآن ارائه شده است

مدیر کل مطالعات پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه های علمیه گفت: حوزه از ظرفیت و ذخیره فوق‌العاده و سرشاری در زمینه مباحث قرآنی برخوردار است آنچه که در نمایشگاه قرآن ارائه شده تنها 10 درصد از ظرفیت‌های موجود حوزه است.

حجت الاسلام ساجدی، مدیر کل مطالعات پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه های علمیه با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در رابطه با ارزیابی خود از بخش حوزوی نمایشگاه به خبرنگار شبستان گفت: حوزه‌های علمیه کانون‌های اصلی تحقیق و تدوین اندیشه اسلامی هستند و در بخش‌های مختلف مباحث قرآنی کار وسیعی انجام داده‌اند چه در قالب مؤسسات قرآنی و پژوهشی که معمولا در قالب گروهی فعالیت می کنند و چه در قالب فعالیت‌های علمی فردی که این فعالیت‌ها هم عرصه های تحقیقاتی را شامل می شود و هم عرصه های تبلیغاتی را.

 

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه افزود: حوزه از ظرفیت و ذخیره فوق‌العاده و سرشاری در زمینه مباحث قرآنی برخوردار است البته این به معنای نفی قرآن‌پژوهی در خارج از حوزه نیست، برخی مراکز و شخصیت‌های دانشگاهی نیز در این زمینه پیشرفت‌های خوبی دارند.

حجت الاسلام ساجدی تصریح کرد: وضع موجودبخش حوزوی در نمایشگاه نسبت به مجموع ظرفیت‌های موجود در حوزه بسیار محدود است و شاید بیشتز از 10 درصد از ظرفیت‌های موجود حوزه در این نمایشگاه ارایه نشده است. با وجود این ظرفیت و پتانسیل موجود در حوزه که سابقه تاریخی چند صد ساله دارد می‌بایست امکان ظهور و حضور بیشتر و بهتر در صحنه‌های اجتماعی برای حوزه فراهم شود. حوزه نیز اهتمام بیشتری برای خروج از انزوا و حضور فعال‌تر در صحنه‌های اجتماعی داشته باشد که یکی از مصادیق این حضور، شرکت در نمایشگاه‌های مختلف است.

 

مدیر کل مطالعات پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه های علمیه بااشاره به مزیت حضور حوزه در نمایشگاه های مختلف خاطرنشان کرد: حوزه از این طریق می‌تواند مخاطبان خود را بیشتر بشناسند و با آنها ارتباط مستقیم برقرار کند در نتیجه بیشتر و بهتر در جریان نیازهای علمی و انتظارات اقشار مختلف از حوزه قرارمی گیردکه این امر، در جهت‌دهی مطالعات حوزه اثرگذار است و تبلیغات حوزه را مؤثرتر و اثربخش‌تر می‌کند.

وی محصولات ارائه شده در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را در مقایسه با ظرفیت‌های موجود در حوزه بسیار کمرنگ ارزیابی کرد و افزود: حوزه در صورتی که بخواهد با ظرفیت کامل یا در ظرفیت‌های بالاتر، در نمایشگاه حضور داشته باشد می بایست بسیار قوی‌تر، پرشورتر و منسجم‌تر وارد صحنه شود.

 

حجت الاسلام ساجدی در تحلیل و نقد مشکلات و موانع موجود در بخش حوزوی نمایشگاه خارنشان کرد: یکی از مشکلات، موضوع دوری حوزه، فاصله از مرکز کشور و استقرار آن در استانی خارج از تهران است که دسترسی مستقیم و راحت افراد به حوزه و محصولات آن و صاحب‌نظران حوزوی را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین موانع و مشکلات اجرایی و اداری برای حضور در نمایشگاه از دیگر مسایل است، به عنوان مثال یکی از بخش‌های غایب در بخش حوزوی نمایشگاه، انجمن علمی قرآن‌پژوهی حوزه است، در حالی که مناسب‌ترین مرکز برای حضور در نمایشگاه قرآن است. این مرکز به دلیل ناهماهنگی‌ها و محدودیت‌ها به لحاظ فضای نمایشگاهی نتوانسته است، در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن حاضر شود البته علت اصلی ضعف حوزه در مناسبات ارتباطی و اهتمام به حضور در اجتماع و ارتباط مستقیم با اقشار مختلف است که باید رفع شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 59873

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha