قدیمی‌ترین قرآن موجود در نمایشگاه قرآن اصفهان مربوط به قرن یازدهم است

گردآورنده قرآن‌ و کتب خطی در حاشیه هشتمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان گفت: قدیمی‌ترین قرآن موجود در نمایشگاه قرآن این استان مربوط به قرن یازدهم است.

مجتبی ایمانیه، گردآورنده قرآن‌ و کتب خطی در حاشیه هشتمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان در مورد این نسخ خطی که در هشتمین نمایشگاه قرآن و علوم قرآنی اصفهان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد، به خبرنگار شبستان گفت: قرآن، هیچ زمانی کهنه و قدیمی نشده و هرگز به صورت عتیقه در نمی‌آید، بلکه از نظر نوشتار خطی و یا چاپ آن است که برای ما به صورت عتیقه درمی آید.


وی با اشاره به قدیمی‌ترین قرآن موجود در این نمایشگاه بیان داشت: این قرآن مربوط به قرن یازدهم و از نسخه های خط نسخ دوران صفویه است، کاتب آن نا معلوم بوده، شماره آیه ندارد و آیه های آن با دایره های طلایی فاصله گذاری شده، همچنین در صفحات آن آبکاری های طلا به وفور دیده می شود.


این مجموعه دار کتب خطی ادامه داد: در بین این کتب ترجمه های قدیمی‌ با چاپ‌ سنگی نیز موجود است که قدیمی ترین آن مربوط به دوره ناصرالدین شاه بوده و متعلق به سال 1313 هجری قمری است.


وی آغاز فعالیت خود در زمینه جمع‌آوری قرآن‌های خطی را از زمان پدرش اعلام و تصریح کرد: به گردآوری کتب قدیمی علاقه داشتم و امیدوارم بتوانم این کتب قدیمی و قرآن‌های خطی را برای کشورم به جا بگذارم.


ایمانیه با اشاره به اینکه تمام این گردآوری ها با هزینه شخصی بوده است، تأکید کرد: به دلیل نبود برخی از این کتب و قرآن‌های قدیمی در موزه‌های استان، قصد دارم از طریق حمایت دولت، مرکزی برای نگهداری آنها ایجاد کنم.

 

وی که قصد اهدای این نسخه ها به موزه آستان قدس رضوی را داشته است، افزود: قرآن‌‌های خطی و قدیمی که طی مدت 40 سال از نقاط مختلف دنیا جمع‌آوری کرده‌ام را در صورت وجود مرکز دائمی قرآن در استان اصفهان، وقف می کنم.
 


لازم به ذکر است، ایمانیه مؤلف کتاب‌های تاریخ فرهنگ اصفهان و مراکز تعلیم صدر اسلام و از محققان برجسته تاریخ استان اصفهان نیز هست.

 

گفتنی است، هشتمین نمایشگاه قرآن کریم اصفهان تا "26مرداد" در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اصفهان از ساعت 17 الی 24 برپاست.

 

پایان پیام/

کد خبر 59604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha