همایش استانی « بیماری سلیاک» در یزد برگزار شد

خبرگزاری شبستان: همایش استانی « بیماری سلیاک» با حضور متخصصان و مسئولان استانی در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، همایش استانی « بیماری سلیاک» با حضور متخصصان  و مسئولان استانی و بیماران « سلیاک» امروز ( 8 دی) در محل سالن همایش های باقرالعلوم استان یزد برگزار شد.

 

علی دهقان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: با توجه به طیف وسیع این بیماری ما میتوانیم با علامت های شایع آن را شناسایی کنیم که بهترین راه درمان آن نیز تشخیص زودرس است.

 

وی افزود: این بیماران سلیاک بسیار مظلوم هستند زیرا بیماران آنها بسیار سردرگم هستند که در این راستا بخش درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد اهمیت ویژه ای بدان داده و یک بخش ویژه درمان در استان تشکیل شد و با همراهی وزارتخانه فعالیت های آن گسترش پیدا کرد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: در بخش مواد غذایی نیز با هماهنگی معاونت غذا و دارو  ایجاد غرفه ای در دانشگاه و بررسی شرکت های معتبر در زمینه سلیاک بود که با درگیر کردن خانواده ها در راستای این بیماری گام برداشتیم.

 

دهقان ادامه داد: بسیاری از بیماران شناخته شده نیستند و بر اساس آمارها میزان یک درصد در جامعه به این بیماری درگیر هستند که باید برای تشخیص و درمان آن گام برداریم.

 

وی افزود: ارتقای آگاهی ها می تواند بسیار در زمینه بیماریها اثر گذار باشد که باید در جامعه در راستای آگاهی گام های اساسی برداریم.

 

کارگاه آموزشی برای خانواده های بیماران، نمایشگاع عرضه محصولات غذایی برای این بیماران از جمله برنامه های این همایش بود.

 

لازم به ذکر است، بیماری سلیاک، نوعی بیماری گوارشی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالاً جودو سر وجود دارد، نمی‌توانند تحمل کنند.

کد خبر 597597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha