جمع آوری قلیان در بیش از ۲۵۰ کافی شاپ یزد

خبرگزاری شبستان: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به طرح سلامت در استان یزد گفت: ۲۵۰ کافی شاپ ارائه قلیان در یزد جمع آوری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمد حسن لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد روز گذشته ( 11 دی) در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت:بسیج اطلاع رسانی تغذیه با رویکردهای اطلاع رسانی به مردم در راستای سلامت جسم مردم از جمله برنامه های ما است.

 

وی افزود: سواد سلامت امر آگاهانه است که در این مسیر ممکن است بخشی از کار ما مشکل داشته باشد زیرا ممکن است برخی از فرامین پزشکان را به خوبی دریافت نمی کنیم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: ما امسال تاکید ویژه ای در راستای سواد سلامت مردم داریم که هدف کل ما رسیدن به عدد کاهش 25 درصد مرگ های زودرس جامعه است زیرا متاسفانه بسیاری از مرگ های ما در 30 تا 70 سال به شکل زودرس است.

 

لطفی تصریح کرد: اگر سفیران سلامت ما به خوبی صد درصد پوشش پیدا کند 200 هزار سفیر سلامت در خانواده ها خواهیم داشت و ضمن بالا بردن سواد سلامت مردم میتوانیم کاهش خوبی در مرگ و میرهای زودرس داشته باشیم.

 

وی ادامه داد:ما باید کمک کنیم تا طراز استفاده ما از مواد غذایی تغییر پیدا کند و با اطلاع رسانی به مردم خود به خود این موارد را کنترل کنیم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: ما در برخی از استان ها به سختی به فست فودها دسترسی داریم اما در استان یزد به راحتی دسترسی وجود دارد که این مشکلی برای ما است

 

لطفی خاطرنشان کرد: 30 تا 35 درصد ریز فکتورها به موادغذایی بستگی دارد که در این راستا باید فعالیت های بدنی و تغذیه را به خوبی کنترل کنیم تا این میزان ها اکاهش پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: 22 درصد دانش آموزان نوجوان ما اضافه وزن و چاقی دارند که این میزان نگران کننده است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم تا سواد رسانه ای مردم با سند خود مراقبتی مبتنی بر  مردم افزایش پیدا کند و خودشان این موارد را کنترل کنند.

 

لطفی بیان کرد:سواد سلامت امروز باید در جامعه برجسته شود زیرا مصرف بی رویه در جامعه هم خانواده و هم جامعه را با مشکل رو برو می کند.

 

وی گفت: استان یزد در کشور در زمینه مقابله با کاهش  تبلیغ کالاهای آسیب رسان رتبه اول را دارد که این بسیار مهم و موثر در جامعه است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: تداخل صنفی معضلی برای جامعه شده است که اصناف باید از آن جلوگیری کند و نظارت اتاق اصناف را بهتر کند.

 

لطفی خاطرنشان کرد: ما 250 کافی شاپی که قلیان می دادند و شبی 30 تا 50 میلیون ریال درآمد داشتند، جمع آوری کردیم که در سال 85 تعداد 45 مورد بود که این سوود باعث افزایش آنها شده بود.

 

وی افزود: دخانیات سه نوع دود تولید می کند که بخش اول خود فرد و بخش دوم همسر و فرزند و بخش سوم نیز مردم جامعه هستند که از طریق وسایل استفاده شده این افراد قرار می گیرد.

کد خبر 598247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha