علامه طباطبایی یکی از قله های تفسیرنگاری در تاریخ

کریم دولتی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز نخست ماه مبارک رمضان به تأثیر انس با قرآن در زندگی علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی یکی از قله های تفسیرنگاری در تاریخ است.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست تخصصی بررسی سند چشم انداز شکوفایی قرآن در راستای بررسی و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و قاریان قرآن کریم در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

کریم دولتی، رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن، در این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: این نشست در واقع پیدا کردن راهکارهایی در خصوص گسترش حفظ قرآن در کشور است.

دولتی ادامه داد: حفظ قرآن کریم و اهمیت ترویج آن از دو منظر قابل بررسی است اول آنکه حفظ قرآن سبب می شود که انسان در تمامی حالات، آنات و لحظات با قرآن همراه باشد و دوم اینکه حفظ قرآن مقدمه برای تدبر به مفاهیم عمیق آن است.

 

وی با بیان اینکه راهیابی به مفاهیم و لایه های دورنی قرآن با حفظ این کلام الهی ممکن است اظهار کرد: در طول تاریخ تفسیر نگاری همواره مفسرانی مورد اهمیت بوده اند و تفسیر موثرتری نگاشته اند که انس بیشتری با قرآن داشته اند.

این حافظ قرآن کریم تصریح کرد: حافظان قرآن کریم همیشه کلام قرآن را در قلب خود احساس می کنند و از تاثیرات تربیتی، اخلاقی و اعتقادی آن بهره مند می گردند.

وی علامه طباطبایی را یکی از قله های بلند تفسیر نگاری از قرآن نامید و گفت: به اذعان محققان علوم قرآن و اندیشمندان اهل سنت اگر تفسیر علامه طباطبایی مهمترین تفسیر قرآن در عرصه حاضر نباشد، بی تردید از جمله مهمترین تفسیر های قرآن است؛ زیرا انس با قرآن در سراسر زندگی علامه موج می زند.

 

این فعال قرآنی اذعان داشت: در حقیقت تفسیر قرآن از عهده حافظان و قاریان این کتاب مقدس ساخته است و برای همین تفسیر المیزان علامه طباطبایی نمونه ای بی نظیر از یک تفسیر دقیق و عمیق قرآنی است.

وی در بخشی از سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز اول ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ایشان از رهگذر حفظ قرآن کریم، تدبر در آیات قرآن را مدنظر قرار داده اند و یکی از نتایج حفظ قرآن را تامل در قرآن دانستند.

 

دولتی با یادآوری اینکه حفظ قرآن راه تدبر صحیح را در وجود انسان باز می کند افزود: اهمیت حفظ قرآن آنچنان پر اهمیت و قابل توجه است که نمی توان از آن چشم پوشید.

وی گفت: ما در قبال حفظ قرآن و ترویج باورهای قرآنی وظایف زیادی داریم که اولین وظیفه گسترش حفظ قرآن در خانواده، نزدیکان و اقوام به عنوان یک امر ضروری اجتناب ناپذیر است.

 

رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن، وظیفه دوم در قبال قرآن را اهتمام برای حفظ سنت حافظ پروری دانست و گفت: در روایات اسلامی آمده است که در روز قیامت به حافظ قرآن جایگاه رفیعی در بهشت اهدا می شود که همگان بر آن غبطه می خورند.

وی بزرگترین افسوس خویش را درباره فراموش کردن حفظیات قرآنی دانست و گفت: حافظ قرآنی که دانسته های خویش را فراموش کرده باشد در روز قیامت به جایگاه حافظان قرآن نظر می کند و بر معلومات فراموش شده خویش افسوس می خورد.

شایان ذکر است در این نشست محمدزاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن، سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دکتر رحمانی، رئیس دفتر برنامه ریزی شورای عالی قرآن نیز حضور داشتند.

پایان پیام/
 

کد خبر 60435

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha