شعار حجاب یک محدودیت نیست، شعاری نادرست و غلط انداز است

حجت الاسلام و المسلمین نقویان با انتقاد از برخی مسئولین فرهنگی و ترویج شعار های غلط در جامعه، تأکید کرد: شعار حجاب یک محدودیت نیست و تنها یک مصونیت است، شعاری نادرست و غلط انداز است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام والمسلمین نقویان در ادامه سلسله نشست های علمی بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با موضوع عوامل دین گریزی جوانان و نوجوانان به ایراد سخن پرداخت.

وی در آغاز سخنان خود به تعریف دین اشاره کرد و گفت: دین چیزی نیست که آدم ها به طبیعت اولیه خود از آن فرار کنند. دین شامل توصیه هایی به دوست داشتن، محبت کردن، کمک به مردم و غیره است که برای همه انسان ها خوش آیند می باشد.

 

نقویان درباره موضوع این نشست گفت: دین گریزی چیزی نیست که مخصوص جوانان و نوجوانان باشد. چه بسا پیرمردان و پیرزنانی که از آموزه های دینی گریزان شده اند.

وی نیاز به دین را همچون نیاز انسان به غذا توصیف کرد و افزود: همچنان که انسان ها به غذا نیازمندند، نیازمند دین هستند بنابراین هرگونه بی میلی نسب به دین همچون بی میلی فرد بیمار به غذا است.

 

این کارشناس امور دینی، تصریح کرد: دین ادعا می کند که همچون غذا لازمه زندگی انسانی می باشد و برای همین هر گونه دین گریز ناشی از پیدایش عارضه و بیماری در شخص دین گریز است.

وی با استناد به سخنان پیامبر مکرم اسلام ادامه داد: دین مانند غذا طمع دارد و کسی که دورغ می گوید همچون فردی که دچار زکام است، مزه هیچ غذایی را نمی فهمد و حس چشایی اش از کار می افتد.

 

نقویان، در بخشی از سخنان خود به دلیل اصلی دوری جوانان از دینداری و مظاهر دین اشاره کرد و در این باره توضیح داد: مهمترین عوامل فرار انسان از دین را می تواند در دو عامل خلاصه کرد. اول، درست عمل نکردن دینداران و داعیه داران دین و دوم، درست عملیاتی نکردن آموزه های دینی.

وی اضافه کرد: عمل گویاتر از زبان است و نباید گمان کرد که بدون عمل می توان در دیگران تاثیری ایجاد نمود.

 

سخنران این نشست با انتقاد از معلمان، اساتید دانشگاه ها، ائمه جماعات، وزارت ارشاد، حوزه های علمیه، سازمان صدا و سیما و تمام ارگان ها و مسئولین فرهنگی کشور تصریح کرد: درست عملیاتی نکردن تعلیمات دینی بزرگترین مشکل دستگاه های فرهنگی کشور است.

وی با انتقاد از برخی از سریال های صدا و سیما گفت: وقتی ادعاداران تبیین دین، چادر را نماد فقر و عقب ماندگی زنان معرفی می کنند چطور می توان از دختران جوانان و نوجوانان توقع داشت که چادر را نماد حجاب کامل اسلامی بدانند.

 

نقویان تاکید کرد: بی شک حجاب یک محدودیت برای دختران و زنان است که از جذابیت آنان برای مردان می کاهد و قدرت تحرک را از آنها سلب می کند.

وی در این باره توضیح داد: شعار حجاب یک محدودیت نیست و تنها یک مصونیت است، شعاری نادرست و غلط انداز است. کسانی که این شعار را ترویج می کنند در مواقع محدودیت های دختران و زنان محجبه را نادیده می گیرند.

 

این دانش آموخته حوزوی، با بیان اینکه هر محدودیتی بد نیست اظهار داشت: حجاب با تمام محدودیت هایی که پدید می آورد باعث شکوفایی و بارور شدن استعداد های واقعی زنان و دختران مسلمان می گردد.

وی درباره نحوه عملکرد مربیان فرهنگی و اولیاء در تربیت صحیح فرزندان گفت: برای تربیت فرزندان متدین و علاقمند به دین باید هزینه کنیم و از معلومات و دانست های متخصصان این امر کمک بگیریم.

 

نقویان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ابزار هنر در ترویج آموزه های دینی اشاره کرد و افزود: هنر یک فرم و قالب است که هر محتوایی را در خود جای می دهد بنابراین باید از ابزار هنر برای جذب جوانان و نوجوانان به معارف دینی بهره برد.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: ناکارآمدی برخی مسئولین فرهنگی در کشور آنچنان مشکل زا شده است که معتقدم برخی از مسئولان فرهنگی اگر در کنج خانه هایشان بنشینند، بسیاری از معضلات دینی جامعه ما مرتفع می گردد.

وی با بیان اینکه انبیاء همواره با زبان مردم سخن گفته اند، اذعان داشت: امروز باید به زبان روز با مرد سخن بگوییم زبان طنز، شعر، ورزش، موسیقی، داستان های کوتاه، انیمیشن، تمثیل و مانند این ها زبان امروز جامعه جوان کشور است که باید با آنها آشنا شویم.

 

نقویان در پایان سخنان خود با ابراز تاسف از عدم آشنایی متصدیان فرهنگی با شیوه های صحیح آموزش دین، مدعی شد: تدریج در تربیت و در نظر گرفتن ظرفیت فهم کودکان دو عامل مهم مدیریت درست برای تربیت انسان های دین باور است.

 

شایان ذکر است نشست علمی بخش پژوهش با حضور جمع کثیری از قرآن پژوهشان و علاقمندان به موضوعات دینی در سالن نشست های بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 60513

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha