«الأعمال بالنیّات» مستند دینی ندارد

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه اساساً روایت «الاعمال بالنیات» در مستندات دینی وجود ندارد، تصریح کرد: بارها شخصاً برایم رخ داده است که حدیثی به بنده ارائه شده و وقتی رصد کردم، دریافتم این حدیث اصلا وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، اخیراً در فضای مجازی شبهه ای مطرح شده است که اعمال انسان ها در سرانجام زندگی آنها تاثیرگذار نیست بلکه نیات آدمی مهم است و انسان برای یک نیت پاک و خیرخواهانه حتی می تواند، از راه های غیرحلال و شرعی هم به مقصود خوب خود برسد یا اینکه انجام افعال گناه اهمیتی ندارد بلکه باید دل آدمی پاک باشد، برای بررسی ابعاد این شبهه و اهمیت اعمال انسان ها گفت وگویی با  حجت الاسلام المسلمين محسن ادیب بهروز٬ مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه های علميه خواهران داشته ایم که بخش دوم این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

 

حجت الاسلام المسلمين محسن ادیب بهروز، مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه های علميه خواهران در گفت وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند در روایات مطرح شده است که «الاعمال بالنیات» یعنی نیت یک عمل، از خود آن، دارای اهمیت بیشتری است، آیا این فرضیه صحیح است، اظهار کرد: در نقل های دهان به دهان یا مطالب نوشتاری، محتواهای منتسب به دین فراوان داریم، حتی گاهی بر زبان یک کارشناس ممکن است جاری شود، اما یک مسلمان باید مطاب ارائه شده را رصد کند تا بفهمد، این کلام و سخن با قرآن و روایات صحیح اهل بیت(ع) منافاتی ندارد.

 

وجود احادیث جعل شده بسیار در دین

وی با اشاره به اینکه برخی از گفتار و نوشتار در مستندات دینی ما اصلاً جایی ندارد، تصریح کرد: بارها شخصاً برایم رخ داده است که حدیثی به بنده ارائه شده است اما زمانی که رصد کرده ام، دریافتم این حدیث اصلا وجود ندارد که از این قبیل احادیث در کتاب ها، نوشته ها و حتی تابلوهای تبلیغاتی فراوان وجود دارد.

 

جعلی بودن روایت «انَّ الحياةَ عقيدةٌ و جهادٌ» از قول امام حسین(ع)!

ادیب بهروز با اشاره به یکی از این روایات جعلی افزود: برای مثال از قول امام حسین(ع) نقل کرده اند که «انَّ الحياةَ عقيدةٌ و جهادٌ» و بررسی که صورت می گیرد، مشخص می شود، همچنین روایتی در مستندات دینی همچون قرآن و روایات همسو وجود ندارد.

 

نقل ناقص روایت «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ»

مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه های علميه خواهران با بیان اینکه گاهی احادیث و روایات را ناقص نقل می کنند، ابراز کرد: به طور مثال این جمله معروف که می گویند: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ» که این روایت دارای قبل و بعدی است و با بررسی کامل آن، مفهومش با مفهوم رایج کاملا متفاوت می شود، که حتی علم مطلق این افراد هم نادرست تلقی می شود.

وی با بیان اینکه در دین و روایات، اگر مستندی حدیثی بدست آوردیم، برای جلوگیری از برداشت اشتباه، یک کارشناس خبره، باید آن را رصد کند تا قطعه ها و پازل های دیگر آن را بدست آورد، تصریح کرد: یک کارشناس خبره و دانشمند، باید در اولین گام، قطعات دیگر یک روایت را بدست آورد.

 

روایت «الاعمال بالنیات» در مستندات دینی وجود ندارد

ادیب بهروز با اشاره به اینکه اساساً روایت «الاعمال بالنیات» در مستندات دینی وجود ندارد، تصریح کرد: در روایات دینی داریم، هر فردی، عملش براساس فرهنگ قرآنی و روایی همسو در روز قیامت با سه پارامتر و معیار مورد سنجش قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه طبق دستور خداوند عمل کردن، پارامتر و معیار اول برای سنجش اعمال است، گفت: بسیاری از مواقع اعمال انسان ها از روی خیال طبق دستور خداوند است و زمانی که بررسی می شود، این منافات آشکار می شود، به همین دلیل است که اعلام شده در چنین اعمالی قصد قربت نکنید زیرا دروغی را به خداوند، نسبت داده اید.

 

کامل بودن عمل، پارامتر و معیار دوم

وی با بیان اینکه کامل بودن عمل، پارامتر و معیار دوم سنجش اعمال است، افزود: عمل انسان باید کامل باشد، بطور مثال اگر نماز از انسان ها طلب شده است، قرآن می فرماید، اقامه صلاه، نه خواندن نماز، به این معنا که باید به وجود آورد، یعنی برای نماز باید مجموعه کاملی را تشکیل دهیم تا آثار کاملی را هم به جای بگذارد.

ادیب بهروز با بیان اینکه توقع و انگیزه انسان یا اصطلاحاً نیت عمل، سومین پارامتر و معیار سنجش اعمال در قیامت است، تصریح کرد: در این مرحله نیت مطرح می شود که اگر توقع و انگیزه انسان فرضاً از نماز، غیر از خدا شد، آثاری ندارد لذا در برزخ زمانی که با آثار اعمال مواجه می شود، اثری از نمازهایش مشاهده نمی کند، به این دلیل که توقع انسان از نمازش غیرخدایی بوده و به آن توقع هم رسیده است.

مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه های علميه خواهران با بیان اینکه نیت به تنهایی جایگاهی ندارد، تاکید کرد: این نیت در دل اعمال تعریف می شود و زمانی هم دارای ارزش است که آن عمل، طبق دستور خداوند و مورد رضایت پروردگار باشد.

وی با بیان اینکه روایت «الاعمال بالنیات» در روایات و مستندات دینی اسلام جایگاهی ندارد، ادامه داد: انسان باید عملی را که خداوند دستور داده است، به صورت کامل انجام دهد و توقع و انگیزه اش هم خدایی باشد که تنها در این صورت دارای آثار مثبت است.

ادیب بهروز در پایان خاطرنشان کرد: در اسلام به هیچ وجه توصیه نشده است که برای رسیدن به نیتی، می توان عملی برخلاف رضایت خداوند انجام داد.

کد خبر 606534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha