قرآن کتاب صوت و لحن و تجوید ومسابقه نیست، قرآن کتاب زندگی است

دکتر خیرخواه با استناد به آیات قرآن به ذکر اهمیت روزه و ماه رمضان پرداخت و با انتقاد از غفلت مسلمانان و مسئولان قرآنی، تأکید کرد: قرآن کتاب صوت و لحن و تجوید ومسابقه نیست، قرآن کتاب زندگی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر محمد خیرخواه در نشستی با عنوان "تأثیر دعا در شب های قدر"، به ذکر ویژگی های روزه با استناد به آیات قرآن پرداخت و گفت: در آیات 183 تا 186 سوره مبارکه بقره، خداوند درباره روزه سخن گفته و سرانجام در آیه آخر این بخش، از دعا سخن گفته است و این نشانه ارتباط نزدیک روزه و دعاست.

 

خیرخواه ادامه داد: "صیام" و "تتقون"، دو واژه کلیدی و شاخص در این آیات هستند که ارتباط وثیق با یکدیگر دارند.
وی درباره معنای این دو واژه گفت: صیام به معنای روزه داری و تتقون به معنای تهذیب نفس است و اهمیت روزه در همین ارتباط نهفته است؛ زیرا روزه با تقوا نسبت مستقیم دارد.

 

این استاد قرآن در توضیح معنای روزه اضافه کرد: روزه به معنای کنترل میل نفسانی است. وقتی انسان از میل نفسانی ممانعت می کند، ارده خود را تقویت می نماید و عزم خویش را افزایش می دهد.
وی گفت: خداوند از صاحبان اراده و عزم قوی، با عنوان اولوالعزم یاد کرده است و فرستادگان ویژه خود را به دلیل دارا بودن اراده های محکم در برابر وساوس شیطانی، اولوالعزم معرفی کرده است.

 

خیرخواه با اشاره به داستان حضرت آدم(ع) و فراموش کردن عهد خود با خداوند، اظهار کرد: این فراموشی ناشی از فراموشی خداوند بود که سبب شد آدم(ه) از میوه ممنوعه بخورد و از بهشت اخراج شود.
وی با بیان این که روزه، مانع تمایلات نفسانی است و در طهارت انسان مؤثر است، افزود: به همین علت است که روزه بر تمام امت ها واجب بوده است.

 

این استاد دانشگاه در بخشی از سخنان خود به اهمیت ماه رمضان اشاره کرد و گفت: ماه رمضان، ماه نزول قرآن است که طبق آیات قرآن، سه ویژگی مهم دارد. اول این که ماه هدایت عمومی مردم است، دوم آن که ماه هدایت خصوصی مأنوسان الهی است و سوم آن که ماه هدایت اخص یعنس هدایت مأنوسان همیشگی درگاه خداوند است.
وی تصریح کرد: اگر خداوند در ماه رمضان بر بندگان خویش سخت گرفته است، مطمئن باشید این سخت گیری ها به نفع خود ماست؛ زیرا خداوند همواره اراده آسانی بر بندگان دارد.

 

خیرخواه با بیان این که روزه دار با روزه خویش رمضان می شود، توضیح داد: رمضان به معنای سوختن است و روزه دار با روزه خویش، رمضان می شود یعنی بدن و روانش می سوزد؛ چرا که بدنش از آلودگی ها و سموم پاک می شود و روانش از گناه طاهر می گردد.
وی با انتقاد شدید از غفلت مسلمانان و مسئولان قرآنی کشور، گفت: از روزی که قرآن به عنوان رشته مسابقاتی و ابزار کسب شهرت به کار گرفته شد، غفلت از حقایق آن بیشتر و بیشتر شد.

 

این استاد قرآن تأکید کرد: قرآن کتاب صوت و لحن و تجوید و مسابقه نیست، قرآن کتاب زندگی است.
وی ادامه داد: گویی بر دل های ما قفل زده اند و قرآن را تنها برای مراسمات و تشریفات و برای آمرزش مردگان تلاوت می کنیم؛ در حالی که قرآن، کتاب زندگان است.

 

خیرخواه در قسمتی از سخنان خود به موضوع دعا پرداخت و درباره آن گفت: در پایان آیات مربوط به روزه در سوره مبارکه بقره، سخن از دعا می شود و یکی از زیاترین آیات مربوط به دعا ذکر می گردد.
وی اضافه کرد: در آیه 186 سوره مبارکه بقره، خداوند وعده داده است که هر دعایی را مستجاب خواهد کرد و امکان ندارد کسی دست به دعا بردارد و دعایش اجابت نشود.

 

این کارشناس قرآن افزود: بر طبق آیات قرآن، تنها حائل میان خداوند و قلب انسان، خود انسان است؛ زیرا خداوند از خود انسان به انسان نزدیک تر است.
وی با طرح این پرسش که با وجود وعده اجابت دعا و نزدیکی خداوند به قلب انسان، چرا بسیاری از دعاهای ما اجابت نمی گردد، گفت: در آیات قرآنی و روایات اسلامی آمده است که در خواست های دنیوی از خداوند طلب نکنید تا خداوند دعای شما را اگر چه با تأخیر اما به بهترین شکل خود اجابت نماید.

 

خیرخواه با یادآوری داستان بچه دار شدن زکریا در پیری و داستان مادر مریم(س) و تأخیر استجابت دعای او و با ذکر توصیه امام علی(ع) به امام حسین(ع) درباره چگونگی دعا کردن، اظهار داشت: باید درخواست های جاودانه از خداوند طلب کرد. در خواست هدایت، کمال و خوشبختی در آخرت.
وی شب های قدر را شب دعا به درگاه الهی توصیف کرد و سخنان خود را این گونه پایان داد: نه تنها دعا که باید همه چیز خود را به خداوند بسپاریم و مطمئن باشیم که او بهترین اجابت کننده دعاهای ماست.

 

شایان ذکر است، نشست "تأثیر دعا در شب های قدر" به همت بخش دانشگاهی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و در سالن نشست های این بخش برگزار شد.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 60848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha