ولایت مداری یکی از مصادیق امانتداری است

حجت الاسلام ابوالقاسمی در تفسیر آیه 27 سوره انفال ولایتمداری را یکی از مصادیق امانتداری دانست و گفت: کسی از ولایت و اطاعت آنها خارج شد در امانت خیانت کرده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام ابوالقاسمی مبلغ امور دینی در نشست تفسیر سوره انفال با محوریت ولایت فقیه گفت: خداوند در آیه 27 سوره انفال می فرماید: ای کسانیکه ایمان آورده اید به خدا و رسول خیانت نکنید و همچنین به امانت خود خیانت نکنید در حالیکه می دانید.

وی افزود: مفهوم امانت و خیانت از معانی بدیهی است و جزء مواردی است که حسن و قبح ذاتی دارد یعنی همه افراد در همه زمانها و مکانها خوبی امانت و زشتی خیانت را درک می کنند.

 

حجت الاسلام ابوالقاسمی ادامه داد: گناه در حال حاضر در جامعه قبح ذاتی خود را از دست داده و اگر به کسی فلانی گناه کرده از او منزجر نمی شود اما اگر بگویید کسی خیانت کرده است این لفظ ذاتاً تنفربرانگیز است.

این مبلغ امور دینی اعضا و جوارح انسان را امانت خدا دانست و گفت: دست و پا چشم و گوش انسان همه اذعان خدا هستند و چند روزی به انسان امانت داده شده است و اگر کسی بخواهد امانتداری کند باید آنها را در راهی که خداوند تعیین کرده استفاده کند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل گناه نیز یک خیانت در امانت حساب می شود و فرد گناهکار در حق امانت خداوند خیانت می کند زیرا اعضا و جوارح خود را که امانت خدا هستند در محلی که خدا خواسته مصرف نمی کند.

 

حجت الاسلام ابوالقاسمی نماز را مصداق امانتداری خداوند دانست و گفت: اولین جایی که انسان امانت خدا را به طور کامل رعایت می کند نماز است زیرا در نماز است که انسان تمام اعضا و جوارح خود را تنها به امر خدا حرکت می دهد.

حجت الاسلام ابوالقاسمی خیانت به رسول را خیانت به خدا دانست و گفت: اگر به شهادت آیه انا الله و انا الیه راجعون قبول کردیم که خداوند مالک تمام انسان هاست از طرفی خداوند خواسته است که ملکیت انسان را به پیامبرش بسپارد در نتیجه مفهوم خیانت به رسول هم در آیه فوق مشخص می شود که رسول به واسطه اینکه خداوند به او مالکیت انسان را داده است می تواند به انسان بگوید چگونه اعضا و جوارح خود را به کار گیرد.

 

این مبلغ امور دینی ولایت را به معنای مالکیت و صاحب اختیار بودن توصیف کرده است و گفت: به عنوان مثال انسان اختیار دست خود را دارد یعنی به عبارت دیگر دست انسان تحت ولایت انسان است اما اگر به هر دلیلی دست او از اختیارش خارج شد از تحت ولایت او نیز خارج می شود.

وی گفت: وقتی می گوییم خدا ولی مومن است یعنی انسان باید از خود هیچ اختیاری نداشته باشد و هر گونه که خدا می خواهد برخورد کند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به ولایت پذیری امیرالمومنین گفت: حضرت علی (ع) مصداق بارز همین پذیرفتن ولایت حق است که گفته اند اگر می خواهید میتی را ببینید که روی زمین راه می رود به علی بن ابیطالب نگاه کنید یعنی او مانند میت از خود اختیار ندارد و اختیار خود را به خدا سپرده است یا از خود حضرت روایت شده که فرمود: من خواسته ام که خواسته ای نداشته باشم.

 

وی ادامه داد: در نتیجه ولایت خدا و رسول و اهل بیت یکی از مصادیق مهم امانت داری است زیرا آنها مالک اصلی انسان هستند و انسان باید همانگونه که آنها می خواهند از اعضا و جوارح خود استفاده کنند پس اگر کسی از ولایت و اطاعت آنها خارج شد در امانت خیانت کرده است.

شایان ذکر است نشست تخصصی تفسیر سوره انفال با محوریت ولایت فقیه یکشنبه 30 مرداد در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 61302

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha