تبیین نیازمندی بشر به ولایت/ نمایش تقابل اسلام محمدی با اسلام آمریکایی

مدیر بخش هنرهای مفهومی نمایشگاه قرآن نمایش تقابل اسلام محمدی با اسلام آمریکایی را از برنامه های این بخش برشمرد و گفت: مفهوم ولایت در قرآن به شیوه غیرمستقیم و با تلفیق هنرهای مختلف به مخاطبان عرضه می شود.

خبرگزاری شبستان: تلفیق آموزه های قرآن با چاشنی اثرگذار هنر در دور جدید فعالیت مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور که با آغاز فعالیت دولت دهم مقارن شده است در برپایی دو دوره اخیر نمایشگاه بین المللی قرآن ظهور و بروزی جدی داشته است که جایابی بخش های مختلف هنری این مهم را اثبات می کند.
اما در این میان برپایی بخش هنرهای مفهومی در نمایشگاه قرآن از دوره هجدهم که توانسته در جذب مخاطب تاثیری مطلوب داشته باشد به واکاوی ابعاد این هنر جدید که در تلفیق اقسام مختلف هنر موفق عمل کرده، نیاز دارد.
هنر مفهومی که دستاوردی از آوانگاردگرایی در هنر مدرن است، می‌کوشد که مفاهیم مدنظر خالق خود را همراه با چاشنی ذوق و خلاقیت به مخاطب عرضه کند و معمولا تلفیقی است از سینما، تئا‌تر، معماری، موسیقی و نور‌پردازی به شیوه «اینتراکتیو».

 

ترکیبی از هنرهای متنوع برای درگیر کردن ذهن فعال مخاطب
البته مفاهیم قرآنی در هنر مفهومی به طور مستقیم به مخاطب عرضه نمی‌شود بلکه در قالب سناریویی کاربردی و با تلفیقی از صوت، نمایش زنده یا‌‌ همان تئا‌تر، مجسمه سازی، معماری‌های خاص و نورپردازی‌های متناسب با روند سناریوی تدوین شده، مخاطب را گام به گام با خود همراه کرده و در ‌‌نهایت با پایانی باز، ذهن او را درگیر می‌کند.
محمدجواد امانی، مدیر بخش هنرهای مفهومی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن محور اصلی فعالیت این بخش را کاربردی کردن مفهوم قرآن در قالب ابزار اثرگذار و جذاب هنر معرفی کرد و گفت: تقابل اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی از مهم‌ترین این مفاهیم است که کوشیده شده تا در طول حضور مخاطبان در بخش به خوبی برای آن‌ها بازگو شود.
وی ولایت را از مفاهیم بلند قرآنی خواند و اظهار کرد: همسو با بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمردند: «تا زمانی که هنر در اختیار قرآن قرار نگیرد، نمی‌تواند در قلب‌ها اثرگذار باشد»، بخش هنرهای مفهومی می‌کوشد تا مفهوم والای ولایت در قرآن را به شیوه غیرمستقیم و با تلفیق هنرهای مختلف به مخاطب خود متناسب با ذوق و سلیقه او عرضه کند.
امانی با بیان این مطلب که مفهوم ولایت به طور مستقیم در بخش هنرهای مفهومی مورد تاکید و پرداخت قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: تلاش شده تا در این بخش با چیدمان اصلی سناریو، نیازمندی به ولی از ابتدای خلقت بشر تا دوره آخرالزمان برای مخاطبان تبیین شود اما نه به شیوه مستقیم و در یک سیر واحد، بلکه با قرار دادن تکه‌های پازل شکل سناریو در کنار یکدیگر برای تکمیل طرحی واحد.

 

ایجاد انسجام ذهنی در مخاطبان از طریق اتصال موضوعی
مدیر بخش هنرهای مفهومی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن ادامه داد: اتصال مباحث مطرحه شده با نخی نامرئی همچون نخ تسبیح از ویژگی های محتوایی این بخش به شمار می رود که علی رغم تنوع موضوعات پرداختی، از انشعاب ذهن بازدیدکننده جلوگیری کرده و او را در یک مسیر خاص هدایت می‌کند بدون آنکه او متوجه ‌این موضوع شود و همین است که به هنر مفهومی علی رغم پیچیدگی‌ها، در مقایسه با سایر هنر‌ها جذابیتی خاص بخشیده است.
وی با اشاره به برپایی این بخش که در فضای 300 مترمربعی بیان کرد: بخش هنرهای مفهومی در هر سانس خود که 40 دقیقه طول می‌کشد امکان میزبانی از 50 تا 60 بازدیدکننده را دارد و این در حالی است که در سال گذشته در هر سانس 20 دقیقه‌ای تنها امکان حضور 5 تا 10 مخاطب در بخش حضور داشت، اما در سال جاری با تامین سخت افزارهای موردنیاز همچون دستگاه‌های قوی شنوایی، دامنه پوشش دهی مراجعه کنندگان افزایش یافته است.
امانی افزود: دیگر تفاوت بخش هنرهای مفهومی نمایشگاه قرآن امسال که از 23 مرداد کار خود را آغاز کرده است، با دوره پیشین تجهیز به ابزارهای پیشرفته صوتی همچون صدای دالبی و نیز برخورداری از نمایش زنده یا تئا‌تر در کنار ترکیب خاص از نور، صدا و تصویر است.
مدیر بخش هنرهای مفهومی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن استفاده از این شیوه مدرن و مورد تایید علمی را در انتقال آموزه‌های دینی قرآنی بسیار موثر دانست و بیان کرد: این تجربه جدید همراه با کاربرد شیوه‌های نوین و برخوردار از دقت می‌تواند مسیر انتقال آموزه‌های نورانی وحی را هموار کند که استقبال مخاطبان به خوبی این مهم را تایید می‌کند.
شایان ذکر است، بخش هنرهای مفهومی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن به عنوان نخستین بخش جایابی شده در محوطه بیرونی مصلای امام خمینی (ره) پذیرای بازدیدکنندگان است.
پایان پیام/

 

کد خبر 61014

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha