تجسم بصری آیات الهی در قالب هنر ایرانی

بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، یادآور پیونددیرینه‌ هنراسلامی باکلام الله مجید است که از دیرباز هنرمند مسلمان ایرانی رابرآن داشته تازیباترین وچشم نوازترین هنر خودرادرقاب هنرایرانی به تصویر بکشد.

خبرگزاری شبستان: دو برگ از بزرگترین قرآن معرق جهان، در ورودی بخش هنرهای تجسمی، خوش آمدگویی هنرمندان معرق کار به بازدیدکنندگانی است که برای تماشای تجلی هنر والای ایرانی در پیوند گسست ناپذیر خود با کلام الهی، خود را به این بخش می‌رسانند.
جواد اصغری و حسام الدین اردانی، دوهنرمند معرق کار جوان، اما با سال‌ها تجربه در این رشته هستند که از چند سال پیش اقدام به طراحی و ساختن بزرگترین قرآن معرق جهان با صفحاتی به ابعاد 123در 245 به وزن 50 کیلوگرم کرده‌اند که در معرفی اثر هنری خود می‌گویند: از حدود دو سال پیش به فکر چنین طرحی افتادیم و تا اکنون ساختن سوره حمد و آیات یک تا 83 سوره بقره در دو برگ دو رو را به اتمام رسانده و دراین نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار داده‌ایم.
به گفته این دو هنرمند مجموع این قرآن منبت کاری شده در 151 صفحه به صورت دو رو فراهم می‌آید که در کل وزن این اثر به پنج و نیم تن می‌رسد و به طور تقریبی فضایی به شعاع سه و نیم متر با ارتفاع سه و نیم متر را اشغال می‌کند. اثری هنری و ارزشمند که با گذر از مابین دو صفحه آماده آن، وارد محوطه درونی بخش هنرهای تجسمی می‌شویم تا به همراه دیگر بازدیدکنندگان به تماشای تابلوهای نقاشی،‌ مجسمه‌های سفالی و سایر آثار هنرمندان این بخش بپردازیم.


" قطره‌ای از بادهای آسمانی بر کند جان را زمی" عنوان یکی از نقاشی‌های استاد حسین شیخ علی‌شاهی است در سبک اکسپرسیونیسم که در واقع روایتی از داستانها قرآنی و دینی به شمار می‌رود. همانند سایر آثار نقاشی به نمایش گذاشته شده، که تماما با موضوعات دینی پیش چشم بیننده قرار گرفته‌اند.
منیژه جبار زاده یکی از کارشناسان بخش هنرهای تجسمی در خصوص آثار به نمایش گذاشته شده می‌گوید: نوع کار هر هنرمندی سبک خاصی را دنبال می‌کند. به عنوان نمونه آقای شیخ علی شاهی در آثار خود سعی در بیان روایتی را دارد و تابلوهایی که در کنار این آثار می‌بینیم در واقع رسم الخطی است که نقاش برای ارائه منظور خود به کار می‌برد. اشاره جبار زاده به تابلوهای نقاشی میترا نابغی بود که با ترکیب مواد مختلف، شامل طرح چند کبوتر و سیاه مشقی که در حاشیه و متن اثرش نوشته بود، ترکیبی از هنر نقاشی و خطاطی را پیش روی بیننده قرار می‌داد.
اما صرف نظر از تابلوها و مجسمه‌های سفالی که حاصل زحمات نادیده هنرمندان ایرانی در اقصی نقاط کشورمان است،‌ در قسمتی از این بخش شاهد خلق زنده آثاری از معرق و مشبک کاری و همچنین خطاطی قرآن کریم هستیم که استادان و هنرورزان هر کدام از این رشته‌ها،‌ بی واسطه و به صورت مستقیم،‌ هنر خود را در برابر چشمان بیننده به منصه ظهور می‌گذارند و گاه با تماشاگران همکلام شده و با حوصله خاصی به سوالات آنها پاسخ می‌دهند.


کارگا‌ه‌های نقاشی، تهذیب، خوشنویسی و مشبک و معرق،‌ از جمله کارگاه‌های زنده بخش هنرهای تجسمی است که برنامه کار‌ی آنها در ورودی این بخش روی تابلویی نوشته شده است. در این میان سهم ما از این کارگاه‌ها به تماشا نشستن کارگاه منبت و مشبک کاری به سرپرستی استاد جعفر خواجه شیران با 45 سال سابقه معرق کاری است که با دادن توضحیاتی در مورد هنر خود، در خصوص علت برگزاری زنده کارگاه‌ها می‌گوید: از آنجایی که هنر در ایران اسلامی آمیخته با جنبه‌های مذهبی بوده و است هدف ما نشان دادن رشته‌های هنری‌مان به علاقه‌مندان است تا از نزدیک با این هنرهای قدیمی آشنا شوند و همنوا با ماه بهار قرآن، به صورت زنده آثار هنری خلق شده با موضوعات دینی و قرآنی را نظاره‌گر باشند.
در کنار کارگاه استاد خواجه شیران، کارگاه زنده خوشنویسان قرار دارد که در آن حدود 10هنرورز با استفاده از اغلب خطوط شناخته شده نظیر نستعلیق و شکسته و نسخ به نوشتن زنده آیاتی قرآن کریم مشغلوند که طبق گفته هنرمندان این کارگاه،‌ خط نسخ به عنوان شناخته شده‌ترین خط برای کتابت آیات قرآن کریم، بیشترین کاربرد را در میان سایر خطوط دارد.
استفاده از خط کش برای رعایت اصول هندسی در خلق خط نسخ، به کاربردن وسایل ظریف مشبک‌کارها و وسواس خاص معرق کارها در کنار تابلوهایی از رنگ و روغن، ترکیب مواد،‌ اکریلیک، مجسمه‌های سفالی و ... جلوه‌هایی دیدنی از بخش هنرهای تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است که در ساعات پایانی روزهای ماه مبارک رمضان در منظر دید بازدیدکنندگان قرار دارند. 
 پایان پیام/

 

کد خبر 61116

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha