تحقیقات گندم و ذرت در خاورمیانه با محوریت ایران

خبرگزاری شبستان:با توسعه کشاورزی در کشورمان محصولات ایران در بسیاری از کشورهای جهان مشتری های خود را پیدا کرده است و در حال حاضر نیز قرار است ایران به قطب تحقیقات گندم و ذرت در خاورمیانه تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: براساس اطلاعات فائو، ایران در تولید یک سوم از تعداد محصولات اصلی دنیا دارای رتبه های اول تا دهم جهان بوده که سهم محصولات باغی 15 و محصولات زراعی 7 محصول می باشد. ایران با داشتن 15 محصول باغی مهم دارای مقام جهانی، از نظر تنوع تولید محصولات باغی، بعد از کشورهای چین، امریکا. مشترکاً با ترکیه رتبه سوم دنیا را از آن خود کرده است. از نظر صادرات محصولات کشاورزی ایرآن نیز در صادرات 10 محصول دارای رتبه های اول تا دهم جهان است با این توضیح که براساس منابع فائو، تجارت جهانی محصولات کشاورزی دنیا متکی بر صادرات و واردات 35 محصول اصلی بوده و از بین کشورهای جهان 64 کشور صادر کننده محصولات زراعی و 55 کشور صادر کننده محصولات باغی می باشند.

 

بنابراین گزارش، با توسعه کشاورزی در کشورمان محصولات ایران در بسیاری از کشورهای جهان مشتری های خود را پیدا کرده است و در حال حاضر نیز قرار است ایران به قطب تحقیقات گندم و ذرت در خاورمیانه تبدیل شود. اسکندر زند، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی در این زمینه به ایرنا گفته است: "ایران با مرکز تحقیقات بین المللی سیمیت مستقر در کشور مکزیک درحال آغاز یک کار مشترک است. این طرح مشترک از بهار سال 96 به مدت 5 سال کار به منظور توسعه تحقیقات گندم ، ذرت و کشاورزی حفاظتی در ایران آغاز می شود. در اجرای این طرح محققان بین المللی از کشورهای مکزیک، هند و بعضی از کشورهای اروپایی به ایران خواهند آمد. اجرای این طرح بزرگ کشاورزی با مشارکت چند کارشناس محقق برجسته بین المللی، ایران را به قطب تحقیقات برای منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد کرد. برای اجرای این طرح دفتر تحقیقات بین المللی سیمیت در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی مستقردر کرج آماده سازی شده است."

 

یادآور می شود: سالانه حدود 10 تا 15 رقم جدید گندم تولید می کنیم. در کشور 70 رقم گندم در عرصه های زراعی داریم ولی برای برخی مناطق گرم و سرد لازم است از کمک های بین المللی استفاده کنیم.

کد خبر 614330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha