۶۰۰ هزار اصله نهال در استان سمنان توزیع می شود

خبرگزاری شبستان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: همزمان با روز درختکاری و هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ ماه جاری، تعداد ۶۰۰ هزار اصله نهال رایگان دراین استان توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان،علی نقی حیدریان امروز(14 اسفند) درنشست با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت:گونه های نهال توزیعی سازگار با اقلیم آب و هوایی استان سمنان شامل کاج ، زبان گنجشک، سرو شیرازی، سرو خمره ای، سنجد، اقاقیا، ابریشم مصری، سنجد، ، زیتون تلخ و سایر گونه های فضای سبز هستند.

 

وی هدف از توزیع نهال ها را افزایش فرهنگ درختکاری بین مردم و افزایش سرانه فضای سبز شهری و خارج شهری که در مزارع به انواع بادشکن و سایه انداز استفاده می شود و همچنین ایجاد مشارکت بین مردم عنوان کرد.

 

حیدریان شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری را «همیار طبیعت باشیم» اعلام‌ کردو افزود:به صدا درآمدن زنگ طبیعت در 570 مدرسه استان همزمان با سراسر کشور، افتتاح چند پروژه و طرح منابع طبیعی آبخیزداری، دیدار با امامان جمعه شهرستان‌ها و نماینده ولی‌فقیه در استان، راهپیمایی طبیعت با حضور نونهالان مهدکودک‌های استان،برپایی جشن درختکاری در نمایشگاه بین‌المللی سمنان جنب گمرک با حضور استاندار سمنان، مدیران دستگاه‌های اجرایی با مشارکت مردم و همیاران طبیعت،همایش پیاده‌روی، مسابقه دوچرخه‌سواری، غرس نهال در بوستان‌های روستایی، توزیع نهال در مصلاهای نماز جمعه، امضای چند تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی، نمایشگاه توانمندسازی جوامع محلی و زنان روستایی از جمله برنامه‌های هفته گرامیداشت منابع طبیعی در استان سمنان است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به طرح توانمند سازی روستایی در این استان اشاره داشت و ادامه داد: 104 روستای این استان شامل منطقه قهاب رستاق دامغان، طرود شاهرود، منطقه خارتوران بیارجمند و منطقه فرومد شاهرود جامعه هدف این طرح خواهند بود.

 

حیدریان طرح توانمندسازی جوامع روستایی را یکی از مهمترین طرح های توسعه و صیانت از منابع طبیعی در مناطق محروم روستایی دانست و گفت: این طرح در سطح جهان در قالب مشارکت مردمی بعنوان یکی از بهترین طرح ها شناخته شده و منافع مهمی برای مردم و منابع طبیعی به دنبال دارد.

 

وی تثبیت هویت و پایداری روستا را از اهداف طرح توانمندسازی جوامع روستای عنوان کرد و گفت: گروه های تسهیل گر با ورود به روستاها مردم را نسبت به طرح توجیه کرده و مشکلاتشان را احصا می کنند سپس با مشارکت روستاییان و استفاده از ظرفیت های بومی با تاسیس صندوق های محلی با همکاری دبیرخانه مرکزی این طرح که اداره کل منابع طبیعی استان است در جهت رفع مشکلات اقدام خواهند کرد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه۱۶ پروژه آبخیزداری با اعتبار۳۰ میلیارد ریال و ۲۱ پروژه بیابان زدایی با اعتبار ۲۸ میلیارد ریال در سطح استان سمنان در حال اجرا است اظهارامیدواری کرد: نیمی از آنها را بتوانیم در سال ۹۶ پایان یافته ببینیم.

 

کد خبر 614492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha