نفت ایران به روسیه می رود

خبرگزاری شبستان:ایران به صورت روز افزونی برای اقتصاد روسیه اهمیت دارد. در حال حاضر روسیه قراردادهای تجاری بسیاری با ایران دارد و به تازگی نیز واردات نفت از کشورمان را آغاز کرده است.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: روابط ایران و روسیه به بیش از 400 سال پیش باز می‌گردد، روابطی که همواره دچار فراز و نشیب و گاه همراه با جنگ‌های خونین و گاه با روابط دیپلماتیک و تجاری نزدیک بوده است. اهمیت استراتژیک روابط اقتصادی با ایران برای روسیه بر هیچ ‌کس پوشیده نیست.ایران یک شریک تجاری بزرگ در خاورمیانه است، بازاری که در آن تقاضای زیادی برای تولیدات روسیه از جمله در تجهیزات حمل و نقل، چوب و فلز وجود دارد، علاوه بر این ایران راه ورود بسیاری از کالاهای مهم به روسیه است.

 

بنابراین گزارش، ایران به صورت روز افزونی برای اقتصاد روسیه اهمیت دارد. در طول چند سال گذشته، پایین بودن قیمت های جهانی نفت و نیز تحریم های پشت سر هم کشورهای غربی علیه روسیه به سبب سیاست تهاجمی مسکو در قبال اوکراین باعث شده سلامت مالی روسیه آسیب ببیند و در حال حاضر روسیه قراردادهای تجاری بسیاری با ایران دارد و به تازگی نیز واردات نفت از کشورمان را آغاز کرده است.

 

این گزارش می افزاید: شانا در این زمینه به نقل از بیژن زنگنه، وزیر نفت نوشته است: "با امضای توافقنامه ای روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت خام به روسیه صادر خواهیم کرد. پنجاه درصد از ارزش محموله های صادراتی یاد شده، در مواعد مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می شود و مابقی آن نیز برای تأمین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد."

 

یادآور می شود: ایران و روسیه، هر دو منافع مشترکی در حوزه دریای خزر دارند. اصلی‌ترین عرصه منافع مشترک، استخراج و انتقال منابع نفتی در این منطقه، توسعه کوریدورهای بین‌المللی برای ترانزیت کالاهای ملی و بین‌المللی در خط شمال- جنوب و بهره‌برداری از منابع طبیعی منطقه است. همکاری با ایران در حوزه نفتی از جمله در ایجاد کریدورهایی برای ترانزیت سوخت و نفت خام نه تنها برای روسیه از لحاظ اقتصادی بسیار سودمند است بلکه در تقویت سیاست خارجی روسیه در آسیای مرکزی و جنوبی همچنین در شرق دور و نزدیک بسیار موثر خواهد بود و در نهایت به تامین امنیتی انرژی در این مناطق خواهد انجامید.

کد خبر 617047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha