ظریف دستانی با اراده های آهنین؛ بانوان هنرمندی که زندگی را ترانه باران می کنند

خبرگزاری شبستان: بانوان هنرمند و سختکوشی که با هنر دستان خود همچون چترحمایتی بر سرخانواده خود برافراشته شده اند و با کسب درآمد و روزی حلال و تأمین امرار معاش خود و خانواده، ترانه های زندگی را عاشقانه تر می کنند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی ها و تأکید بر مزیت های تولید داخلی و تلاش برای خودکفایی زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا سازد. در این بین خانواده در جامعه به عنوان اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی در تربیت و پرورش منابع انسانی باید تقویت شود تا زمینه توسعه اقتصادی در کشور فراهم شود. بانوان در خانواده به عنوان عاملان پرورش و رشد نیروی کار می توانند در جریان بهره وری و تولید ملی سهم بسزایی داشته باشند.

 

همان طور که می دانیم تأمین مایحتاج خانه و استفاده صحیح از آنها نیاز به برنامه ریزی صحیح دارد که زنان می توانند شرایطی را فراهم سازند تا با کمترین هزینه و بالاترین مطلوبیت نیازهای خانه و افراد خانواده تأمین شود. آنها می توانند در مواقع کمبود با حذف برخی امکانات، جایگزین مناسبی را انتخاب نمایند بدون آنکه در مطلوبیت آن تغییری ایجاد شود. پس اگر مدیریت اقتصادی خانواده را یکی از وظایف زنان بدانیم در این زمینه فرهنگ سازی مطلوب و نهادینه کردن مجموعه ای از ارزش ها و معیارهای فرهنگی متناسب با نقش زنان در اقتصاد ملی جامعه، امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.
 

در واپسین روزهای سال 95 و در آستانه سال نو با توجه به شلوغی خریدهای نوروزی و داغ بودن بازار، جمعی از بانوان و هنرمندان به همراه خیران گردهم آمدند و با برپایی نمایشگاه دستاوردهای بانوان توانمند خراسان شمالی، ذوق و سلیقه و هنر بانوان را که بعضا سرپرست خانواده هم هستند، به منصه ظهور رساندند.    

سیده صبری سیدی، عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نهم بهمن ماه جاری در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر گفته بود: در آستانه نوروز با کمک تشکل های مردم نهاد بازارچه فروش محصولات زنان بی سرپرست و همچنین هنرمند راه اندازی می شود.

 

وی در این جلسه با بیان اینکه یکی از نیازهای این بانوان داشتن یک بازارچه دائمی است تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و حداقل های نیازهای زندگی خود را به این واسطه رفع کنند؛ اشاره کرده بود که این طرح مدتهاست در شورا مطرح شده ولی چون به نتیجه نرسیده اجرای طرح به تشکل های مردم نهاد پیشنهاد شده است.

 

راضیه مهجوری، بانوی 50 ساله هنرمند که یکی از هنرمندان صنایع دستی است و با عرضه صنایع دستی از جمله گلیم، تابلو فرش، سفره کردی و کیف های چرم در این نمایشگاه حضور یافته، برپایی اینگونه نمایشگاه ها را در معرفی هنر هنرمندان و صنعتگران استان بسیار حائز اهمیت خواند.

وی که در خانواده ای هنرمند و هنرپرور متولد شده است، نخستین کار هنری خود را بافت گلیم دورو معرفی می کند و می گوید: هرچند شاید فروش قابل ملاحظه ای نداشتیم ولی استقبال مردم و ارائه هنر بانوان توانمند استان و آشنایی مردم با هنرهای مختلف، نه تنها زمینه رشد و تعالی این هنر را فراهم می کند بلکه ما را هم به حضور در این عرصه و تولید بیشتر راغبتر می کند.

 

این بانوی هنرمند که در کارگاه تولیدی خود برای بیش از 10 نفر اشتغال ایجاد کرده است، می افزاید: برپایی اینگونه نمایشگاه ها کمک زیادی به خانواده ها می کند مثلا محصولات افرادی که در کارگاه چرم سازی ما فعالیت می کنند در این نمایشگاه به فروش می رسد.

 

مهجوری، راه اندازی بازارچه دائمی فروش محصولات صنایع دستی را یکی از نیازهای مردم این استان دانست و اظهارامیدواری کرد با حمایت مسئولان و خیران هرچه سریع تر شاهد راه اندازی این بازارچه باشیم.

 

معصومه جباری، بانوی کارآفرین دیگری است که با محصولات گیاهی در این نمایشگاه حضور یافته و در خصوص محصولات گیاهی می گوید: هر یک از گیاهان خواص مخصوص به خود را دارد که علاوه بر قید بر روی محصول، هنگام عرضه و فروش هم خواص گیاهان را اعلام می کنیم.

وی با بیان اینکه تمام محصولات ما به تایید اداره بهداشت رسیده است، جمع آوری گیاهان دارویی را از مناطق روستای گریوان و قتلیش ذکر کرد و ادامه داد: برای گلاب گیری و عرقیات دارویی هم همه گیاهان از مناطق روستایی خراسان شمالی تامین و مراحل عرق گیری به طور کاملا بهداشتی صورت می گیرد.

 

ثریا پیدا، مدیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای بانوان توانمند خراسان شمالی هم در خصوص فعالیت این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از بیستم اسفند آغاز بکار کرده و تا آخر همین ماه در محل سینما قدس سابق دایر است.

 

وی تعداد غرفه های نمایشگاه را 30 غرفه و شامل محصولات هنری، تزئینی، غذاهای سنتی، دست بافته های هنری، گلیم و سفره کردی و تزئیات سفره هفت سین معرفی کرد.

پیدا با اظهار گلایه از عدم حضور مسئولان در مراسم افتتاحیه و یادآوری کمک خیران و هنرمندان عرصه صنایع دستی برای برپایی نمایشگاه، تصریح کرد: امیدواریم مسئولان با راه اندازی بازارچه دائمی محصولات هنری بانوان، یاری رسان خانواده ها خصوصا بانوان سرپرست خانواده باشند.

 

گزارش از سمیرا نیستانی

 

کد خبر 617685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha