افطاری از نور در حیاط خلوت مصلی!

این روز‌ها مصلی امام خمینی هرچند در آخرین لحظات برپایی نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم قرار دارد، اما همچنان شبستان آن شاهد شور و شوق بازدید کنندگانی است که به عشق استشمام این بوی بهشتی خود رابه این مکان می رسانند.


خبرگزاری شبستان: نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم صرف نظر از شرکت موسسات،‌ نهادها و سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های قرآنی،‌ پذیرای آحاد مختلف مردم از کوچک و بزرگ و پیر و جوان است که‌ حضور پررنگ‌شان همچون دوره‌های گذشته حال و هوای خاصی به این محفل قرآنی می‌بخشد.
جستجو در میان غرفه‌ها و بخش‌ها برای تماشا یا تهیه محصولات قرآنی،‌ دیگر عمده فعالیت بازدیدکنندگان در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به شمار نمی‌رود که شرکت در مسابقات قرآنی،‌ انواع مشاوره‌های مذهبی، آموزش‌های مقدماتی قرآن و...همچنین صرف افطار دسته‌ جمعی در فضای باز انتهای شبستان، از جمله برنامه‌هایی است که با حضور در جمع بازدیدکنندگان از نزدیک شاهد آن خواهیم بود.


مسابقات روزانه
برگزاری مسابقات قرآنی ویژه مقاطع سنی خاص یا به صورت عمومی یکی از مواردی است که به دلیل استقبال خوب بازدیدکنندگان، توسط غرفه‌های متعددی به اجرا گذاشته می‌شوند. اما آن چه در این میان جالب توجه است،‌ وجود تنوع و همچنان ابتکاراتی است که هر کدام از برگزارکنندها در اجرای مسابقات خود از آن بهره می‌برند.
مسابقه پنج سوالی، جورچین (پازل آیات قرآن)،‌ قرآن بیاموزید جایزه ببرید، مسابقه برای همه، مسابقه ختم قرآن، مسابقه رایانه‌ای قرآن کریم و... تنها بخشی از مسابقاتی هستند که هر چند بیشتر سنین کودک یا نوجوان را مد نظر قرار می‌دهند، اما به صورت تقریبی تمامی اقشار سنی را درگیر کرده و با طرح سوالاتی عمومی یا تخصصی، برآموخته‌های قرآنی شرکت کنندگان می‌افزایند.
تجمع تعدادی از بازدیدکنندگان در مقابل غرفه‌ای برای گرفتن برگه‌های مسابقه یا تحویل پاسخ نامه،‌ از جمله صحنه‌هایی است که به تناوب در بخش‌های مختلف نمایشگاه مشاهده می‌شود. به قول احمد رنجبر، یکی از بازدیدکنندگان، اگر شما نیز به نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بیایید، بدون شک یکی از شرکت کنندگان این مسابقات خواهید شد که در آن صورت باید برای اعلام نتیجه تا ساعت 22 یا حتی 23 صبر کنید که معمولا غرفه‌ها این ساعات را برای اعلام نتایج روزانه تعیین می‌کنند.
البته زمان اعلام نتایج برای مسابقات مختص کودکان به حداقل می‌رسد و به محض برگزاری مسابقه،‌ یکی از بسته‌های مدادرنگی یا خودنویس‌هایی با اشکال کارتونی،‌ جایزه‌ای است که نصیب نوگلان شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی قرآن می‌شود.


مشاوره خانواده
اما در کنار مسابقات روزانه،‌ پرسش و پاسخ یا مشاوره‌های عموما قرآنی و خانوادگی از دیگر بخش‌های جذاب برای بازدیدکنندگان است که در گفتگو با اغلب مراجعان متوجه آن می‌شویم. این مشاوره‌ها که عموما در بخش‌های خاصی نظیر بخش حوزوی با متخصصان ویژه امور خانواده یا علوم قرآنی میزبان مراجعان هستند،‌ گاه موارد ویژه‌ای چون مشاوره مداحی و مشاوره مخصوص کودکان را شامل می شوند که برخی از بازدیدکنندگان نظرات جالبی را در خصوص آنها بیان می‌کنند.
مهدی صمیمی، دانشجوی رشته تاریخ در دانشگاه آزاد واحد شهرری که برای مشاوره ازدواج به غرفه دفتر مدیریت حوزه علمیه خراسان مراجعه کرده است دراین خصوص می‌گوید: با توجه به فضای معنوی که در این نمایشگاه وجود دارد،‌ مشاوره‌هایی که در اینجا از آن بهرهمند می‌شویم از ریشه‌های اصیل قرآنی و دینی برخوردار است که به نظر من اطمینان قلبی خاصی را از طریق کلام مشاوران به انسان منتقل می‌کند.
در کنار صمیمی، مهرداد، بردار زاده هفت ساله، او حضور دارد که به تنهایی در سه مسابقه قرآنی مختص بچه‌ها شرکت کرده و در تمامی نیز برنده شده است. هنگام گفتگوی ما با مهدی،‌ این صدای مهرداد است که از طریق بلندگوی بخش کودکان، حین قرائت سوره حمد و کوثر شنیده می‌شود. این طرز قرائت قرآن از پشت تریبون،‌ابتکار بخش کودکان است که چندین کودک را به ردیف روی صندلی نشانده و به نوبت با قرائت سوره‌ای که از بردارند، صاحب یک بسته مداد رنگی می‌کند.
گشت و گذار برای یافتن محصولی خاص، جستجوی موشکافانه دانشجویان و طلاب درپی کتاب‌های تخصصی قرآنی و علوم دینی، شور و شوق کودکان در شرکت در مسابقات گوناگون و خانواده‌هایی که سفره افطار خود را در فضای باز و با صفای قسمت انتهایی شبستان پهن کرده‌اند،‌ از جمله صحنه‌هایی است که هر روز در نوزدهمین نمایشگاه بین اللملی قرآن کریم در پیش چشم بیننده مرور می‌شود. اما آن چه باعث پویایی و طراوت این همه تکرار شده،‌ لطافت نسیم بهارانه‌ای است که از ماه بهار قرآن بر جسم و روح مسلمانان روزه‌دار عرضه می‌شود.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 61770

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha