سفر به پایتخت شیرین ایران/ حلاوت شیرینی گز بلداجی در دهان مسافران نوروزی

خبرگزاری شبستان: ایام نوروز فرصت مناسبی است تا مسافران به شهر بلداجی، پایتخت گز ایران سفر کرده تا ضمن اینکه کام خود را با گز تازه و باکیفیت این شهر شیرین کنند از جاذبه های گردشگری این منطقه دیدن کنند.

خبرگزاری شبستان – چهارمحال و بختیاری

 

گز معانی گوناگونی دارد اما مشهورترین آن درختچه ایست که در حدود 30 گونه آن شناخته شده و صمغ و شیره این درخت کاربردهای مختلفی دارد.

 

معروفترین گونه این درختچه، گزانگبین است که در مناطق کویری و شوره زارهای اطراف بلداجی به فراوانی می روید و از آن ماده شیرین و مطبوعی به نام انگبین به دست می آید که در گز سازی استفاده می شود، در اصطلاح امروزی گز نام یکی از شیرینی های معروفی است و از ترکیب چند ماده که مهمترین آن انگبین است ساخته می شود.

 

گر

 

نخستین کارگاه گزسازی در سال 1352 در بلداجی که در آن زمان روستا بود تأسیس شد. از سال 52 تا چند سال پس از آن به خاطر مشکلات فراوان، نبود بازار مصرف، ایجاد کارگاه های گز سازی در بلداجی بازدهی و سود چندانی نداشت ولی با اراده و پشتکار صاحبان کارگاه های اولیه روز به روز به شهرت، مرغوبیت و کیفیت گز بلداجی افزوده شد.

 

امروز بلداجی با تولید گز با کیفیت و با به دست آوردن بازارهای داخلی و خارجی به عنوان قطب اول و پایتخت تولید گز در کشور مطرح شده به گونه ای این شهر سالانه یک سوم گز ایران را تولید و روانه بازار می کند.

 

گز

 

نعیم امامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار شبستان گفت: گز بلداجی علاوه بر تأمین بازارهای داخلی، به کشورهای خلیج فارس، عراق، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه صادر شده است.

 

وی بابیان اینکه به طور میانگین 40 تن گز معادل 100 هزار بسته در این شهر تولید می شود، افزود: امسال بیش از 20 هزار تن گز در کارگاه های گزسازی این شهر کوچک تولید شد و برای مصرف عید نوروز نیز یک هزار و 200 تن گز تولید و روانه بازار شد.

 

گز

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هم اکنون یکصد کارگاه تولید گز در این شهرستان فعال است که گزهای آردی، لقمه ای، سکه ای، رژیمی، مغز پسته، زعفرانی و مغز بادام تولید می کنند.

 

امامی با اشاره به نتایج مثبت اقتصادی گز سازی در شهر بلداجی، خاطرنشان کرد: 4 هزار نفر در شهر بلداجی مشغول تولید گز هستند که همین موضوع سهم بسزایی در اشتغالزایی جوانان این منطقه داشته است.

 

گر

 

همچنین بلداجی ضمن برخورداری از مزیت تولید گز در کشور دارای مناطق طبیعی و دیدنی است که مسافران نوروزی هم می توانند با خرید گزهای مرغوب و باکیفیت لذت طعم گزهای این منطقه را تجربه کنند و هم با دیدن از مناطق طبیعی، آرامش بهاری را در دل دامنه های سرسبز منطقه کسب کنند.

 

شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن در فاصله 50 کیلومتری در شهرکرد قرار دارد که دارای جاذبه های مذهبی و طبیعی است که سالانه 30 هزار نفر را به خود جذب می کند.

 

امامزاده حمزه علی که از نوادگان امام سجاد (علیه السلام) است یکی از مهمترین جاذبه های سیاحتی زیارتی استان به شمار می رود که در ارتفاعی مشرف به کوه کلار و سبزکوه مامن خیل مشتاقان است.

 

تالاب بین المللی چغاخور نیز از جاذبه های طبیعی بلداجی به شمار می رود که با مساحت بیش از یک هزار 500 هکتار و منطقه ممنوع شکار این تالاب با مساحت یک هزار هکتار یکی از مناطق بکر گردشگری انسانی و حضور پرندگان مهاجر و بومی است.

 

تالاب چغاخور

 

در تالاب 58 گونه گیاهی و آبزی وجود دارد و در فصل بهار و تابستان حاشیه سبز و طبیعت اطراف این تالاب یک مکان سیاحتی برای حضور گردشگران است.

 

مرغابی، انواع حواصیل، کولی، لک لک سفید، کشیم، مرغابی سانان، فلامینگو، باکلان، یلوه و آبزیانی مانند ماهی کپور و گورخری و خزندگانی از جمله لاک پشت گونه های بومی این تالاب را تشکیل می دهند.

 

بلداجی

 

بهترین زمان برای سفر به این منطقه بهار و تابستان است و امید می رود مسافران نوروزی بتواند ساعات خوبی را در این تالاب سپری کنند.

 

حمام صفوی و قبرستان ارامنه در جنوب شهری بلداجی مربوط به 300 سال پیش از دیگر مناطق تاریخی و گردشگری این منطقه به شمار می رود.

 

مسافران نوروزی می توانند در مسیر خود از جاذبه های شهرستان بروجن و سایر نقاط استان چهارمحال و بختیاری نیز دیدن کنند.

 

در مجموع بیش از 450 جاذبه طبیعی، تاریخی، بوم گردی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که ایام نوروز بهترین فرصت را در اختیار مسافران و گردشگران نوروزی قرار می دهد تا از این مناطق بکر دیدن کنند.

 

گزارش از سجاد عباسی

 

کد خبر 618058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha