بنابر مختصات نجومی چهارشنبه اول ماه شوال و عید فطر است

بوژمهرانی با اعلام آغاز رصد هلال ماه شوال از سه شنبه با حضور 168 گروه استهلال گفت: بنابر اجماع نظر منجمان و نیز شرایط نجومی چهارشنبه، نهم شهریور عید سعید فطر و ابتدای ماه شوال است.

 

علیرضا بوژمهرانی، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اعلام رخ دادن مقارنه ماه شوال در ساعت 7 و 30 دقیقه به وقت رسمی کشور دوشنبه، هفتم شهریور رخ می دهد، به خبرنگار شبستان گفت: نخستین غروب پس از این مقارنه غروب فردا است که به دلیل شرایط خاص به ویژه از نظر مختصات دایره البروجی، این هلال پیش از غروب خورشید افول می کند.

وی با بیان این مطلب که امکان رویت این هلال به دلیل مختصات خاص نجومی حتی پیش از غروب روز دوشنبه نیز وجود ندارد، اظهار کرد: بنابر تجارب پیشین می توان گفت که احتمال رویت این هلال به هیچ وجه در روز دوشنبه وجود ندارد.

بوژمهرانی درباره دلایل تاکید بر عدم رویت هلال ماه شوال در روز 28 ماه مبارک رمضان تصریح کرد: این تاکید و تصریح به دلیل 30 روزه بودن ماه رمضان و امکان بروز شبهه مبنی بر 29 روزه بودن آن و اتمام در 7 شهریور است در حالی که بنابر مختصات و تجارب نجومی این هلال اصلا شرایط رویت در این روز را ندارد.

 

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: بنابراین 168 گروهی که برای رویت هلال ماه مبارک رمضان در سراسر کشور مستقر شده بودند نیز در روز سه شنبه، 8 شهریور برای رویت هلال ماه شوال به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند.

وی با بیان این مطلب که در صورت شرایط مساعد جوی هرچه از شمال کشور به جنوب پیش رویم امکان رویت این هلال محتمل تر می شود، عنوان کرد: اگر این شرایط به اندازه کافی مساعد باشد می توان در غروب سه شنبه در حاشیه های خلیج همیشه فارس حتی با چشم غیرمسلح نیز هلال ماه شوال را رویت کرد.

بوژمهرانی با اعلام تدارک تمهیدات ویژه برای رویت هلال ماه شوال بیان کرد: بنابر پیش بینی های صورت گرفته در صورت نامساعد بودن شرایط جوی و احتمال رویت دشوار این هلال زمینه استهلال حتی از طریق پرواز هوایی نیز فراهم شده است.

 

وی با بیان این مطلب که بنابر مختصات نجومی چهارشنبه روز نخست ماه شوال است، ابراز کرد: البته اعلام ماه جدید به لحاظ شرعی از طریق رهبر معظم انقلاب و با اطلاعیه بیت ایشان صورت می گیرد اما تجارب و علم نجوم نشان می دهد که نهم شهریور عید سعید فطر وابتدای ماه شوال است.

بوژمهرانی با اشاره به اجماع نظر منجمان در این زمینه گفت: این اجماع نظر درباره رویت هلال ماه مبارک رمضان وجود نداشت و متخصصان امر در این زمینه با یکدیگر توافق نداشتند اما درباره استهلال ماه شوال اتفاق نظر جمعی وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که درباره تولد ماه جدید قمری دو تعبیر وجود دارد، خاطرنشان کرد: نخست تعبیر شرعی که با رای و نظر مراجع تقلید ارائه می شود و دیگری تعبیر نجومی که با قرار گرفتن زمین، ماه و خورشید به عنوان 3 جرم نجومی بر روی یک صفحه که نسبت به عرض دایره البروجی حالت قائم دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 62624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha