هلال ماه شوال به هیچ وجه در روز دوشنبه قابل رویت نیست

مدیر موسسه نجوم کبریا با اشاره به مقارنه ماه و خورشید در صبح روز دوشنبه، رویت هلال در این روز را غیرممکن دانست.

سید رضا قلم کاریان اصفهانی، مدیر موسسه نجوم کبریا در گفتگو با خبرنگار شبستان در قم اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های علمی و مشاهدات صبح امروز رصدگران با چشم غیر مسلح از وضعیت واپسین روزهای هلال ماه مبارک رمضان که توسط موسسه نجوم کبریا در قم و دیگر گروه های رصدگر در سراسر کشور زمان مقارنه ماه و خورشید صبح فردا اعلام شد.


وی افزود: به علت مقارنه ماه و خورشید امکان رویت هلال ماه شوال در روز دوشنبه به هیچ وجه امکان پذیر نیست.


مدیر موسسه نجوم کبریا خاطرنشان کرد: هلال ماه شوال امسال از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است و به همین علت در غروب سه شنبه هشتم مرداد امکان رویت این هلال در بخش های وسیعی از کشور و با چشم غیر مسلح فراهم است.


وی با اشاره به امکان دیدن این هلال توسط علاقمندان و افراد غیر حرفه ای در امر رصد هلال گفت: افراد علاقمند می توانند با انتخاب افق های نسبتا تمیز از آلودگی در پهنه آسمان نسبت به رصد این هلال اقدام کنند.


اصفهانی با تاکید برزمان اندک مدت مکث هلال بعد از غروب خورشید در روز سه شنبه بر بالای افق، خاطرنشان کرد: به همین علت در بهترین شرایط ممکن حداکثر 30 دقیقه بعد از غروب خورشید می توان این هلال را در آسمان دید.


وی با اعلام روز چهارشنبه 9 شهریور به عنوان عید سعید فطر و اول شوال، گفت: البته در عربستان که امروز 29 رمضان است و از مردم خواسته شده که فردا جهت استهلال ماه نو اقدام کنند ولی در ایران فردا 28 ماه رمضان بوده و به نظر ما از نظر علمی فردا امکان رویت هلال وجود ندارد.


مدیر موسسه نجوم کبریا ادامه داد: با توجه به اینکه رویت این هلال خیلی مشکل نیست، تدابیر جدی همچون تدابیری که برای رویت هلال رمضان اندیشیده شده بود، برای آن در نظر گرفته نشده ولی با این وجود گروه هایی جهت استهلال به ارتفاعات قم و همچنین 2 گروه رصدگر به تپه های بوستان علوی اعزام می شوند.


وی با تاکید مجدد بر عدم امکان رویت هلال ماه شوال در غروب روز دوشنبه افزود: هلال در این زمان قطعا در بخش های وسیعی از کره زمین قابل رویت نیست.
 

وی با اشاره به فراهم شدن امکان حضور علاقمندان به امر رصد هلال در کنار رصد گران در بوستان علوی خاطرنشان کرد: این افراد می توانند در غروب روز سه شنبه با حضور در این بوستان و در کنار رصدگران حرفه ای به رصد هلال ماه شوال بپردازند.


پایان پیام/ 

کد خبر 62786

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha