چرا ما مسئولیم؟!

خبرگزاری شبستان: خداوند حكيم نعمت‏ها را بى جهت نمی ‏دهد و بى جهت نمى گيرد و اين داده ‏ها را ملاك برترى نمى شمارد. پس ناچار داده ‏هاى او بازدهى مى ‏خواهند و در اين بازدهى و در اين بازگرداندن و در اين كوشش ‏هاست كه برترى ‏ها تحقق مى ‏يابند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، در کانال تلگرامی بی نهایت (@bayenatt110) براساس بیانات و کتب مرحوم استاد علی صفایی حائری آمده است:

 

مسئوليت درختى است كه زمينه اش شناخت‏ ها هستند و ريشه ‏اش اعتقاد ها و بهارش بحران ‏ها، حادثه ‏ها و گرفتارى ها.

در زمينه‏ اى كه انسان مجهول است و هستى مجهول است و نقش انسان هم مجهول، در اين زمينه، ريشه ‏ عقيده ‏اى زنده نخواهد ماند و در اين كوير، اعتقادى سبز نخواهد شد و مسئوليتى نخواهد روييد.

آن‏ها كه شناخت‏ ها و عقيده ‏ها را از دست داده ‏اند و باز هم آدم‏ هاى خوب و مسئولى باقى مانده ‏اند، توجيهى جز عادت و يا حماقت براى خوبی ‏ها و مسئوليت ‏شان نيست.

مسئوليت هنگامى مفهوم پيدا مى كند كه در هستى خدايى، حكمتى و شعورى باشد. در هستىِ لش و احمق، ديگر مسئوليتى نيست. در اين هستىِ ابله، خوبى و بدى برابر مى شوند و معيارى براى خوبى و بدى باقى نمى ماند.

هنگامى كه خود انسان دليلى براى بودن و براى انسان بودن نداشت، و هنگامى كه معيارى و ميزانى براى كارهاى انسانى نبود، جز فلسفه ‏ پوچى چيزى نخواهد ماند.

 

زيربناى مسئوليت

مسئوليت پايه ‏هايى دارد كه بر آن استوار مى شود:

چرا ما مسئولیم؟

1- خداوند حكيم نعمت‏ها را بى جهت نمی ‏دهد و بى جهت نمى گيرد و اين داده ‏ها را ملاك برترى نمى شمارد. پس ناچار داده ‏هاى او بازدهى مى ‏خواهند و در اين بازدهى و در اين بازگرداندن و در اين كوشش ‏هاست كه برترى ‏ها تحقق مى ‏يابند.

2- در وجود ما نعمت‏ها و سرمايه ‏هايى هست كه بايد بارور شوند و بهره بياورند و راه بلند ما را سرشار كنند. در فاصله ى تولد و مرگ، ما اين سرمايه ها را از دست مى ‏دهيم. مگر آن كه اين‏ها را به ثبت برسانيم و در جاى خويش مصرف كنيم. اين سرمايه ها اگر در راه هواها و حرف‏ها و جلوه ‏ها مصرف شوند سودى نمى ‏آورند؛ زيرا هواهاى دل و حرف‏هاى خلق و جلوه‏هاى دنيا باتلاق‏هايى هستند كه سرمايه ها را در خود فرو مى كشند و مى بلعند و هرگز سودى بر آن نمى ‏افزايند.

3- بايد سرمايه ‏ها را به جريان انداخت و گرنه احتكار است و بايد در راه حق و در راه درست به كار انداخت و گرنه اسراف است و زيان.

هركس كه داراست؛ داراى نعمتى، ثروتى، قدرتى، همتى، فكرى و انديشه ‏اى، داراى قلمى، قدمى، درمى ... هر كس كه داراست مسئول است كه آنچه كه داشته كجا خرج كرده و براى چه مصرف كرده و به سوى كه بازگردانيده.

 

راه شناخت مسئوليت

براى شناخت وظيفه به چند اصل نياز هست:

يك: آزادى از اسارت‏ها و هواها. هنگامى ‏كه مى خواهند طلايى را بكشند بادبزن‏ها را خاموش مى كنند و هواها را آرام مى ‏سازند.

دو: ميزان و سنجش ترازو

سه: مشورت‏

چهار: ملاك اهميت‏

آزادى از اسارت‏ها با شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت هستى و شناخت ‏هاى ديگر به دست مى ‏آيد. من كه تا ديروز اسير توپ ‏ها و عروسك ‏هايم بودم امروز از آن ‏ها بيزارم؛ چون به وسعتى رسيده ‏ام و چون عظمت خودم را يافته ‏ام و بزرگى خودم را شناخته ‏ام.

براى ميزان و سنجش، نيروى عقل هست و براى اطمينان بيشتر مى توان با ميزان هاى ديگر مشاوره كرد و از فكر و عقل، از ارزيابى و سنجش آن‏ها بهره ‏مند شد.

در هنگام مشورت نبايد اسير برداشت ‏ها و حرف‏ ها بود، بايد ملاك‏ ها را به دست آورد و بايد از اطلاعات و آگاهى هاى ديگران بهره ‏مند شد و آن‏ها را سنجيد و سپس انتخاب كرد. مشورت چشم خود را كور كردن نيست، بلكه از چراغ ‏هاى ديگر بهره گرفتن است.

اين اشتباه است كه با امر و نهى ديگران حركت كنيم. چه بسا آنچه كه ملاك نهى است باعث حركت من و تشويق من باشد؛ چون شرايط و موقعيت ها و محيط ها يكسان نيست.

کد خبر 640293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha