پرداخت بهای مصرف آب و برق، اسراف و تضییع حق الناس را توجیه نمی کند

خبرگزاری شبستان: انسان نباید تصور کند به دلیل پرداخت کردن هزینه و مابه ازای آب یا برق، می تواند هر میزان خواست مصرف کند، زیرا اسراف است، بسیاری از مواهب الهی وابسته به آب است و با اسراف آن ممکن است، بسیاری از نعمت های الهی را از دست بدهیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، اسراف یکی از معضلات جامعه کنونی ما به شمار می‌رود،‌ بخصوص درباره منابع طبیعی این موضوع بسیار چشمگیر است. در گذشته چون تکنولوژی و وسایل رفاهی زندگی به این صورت مدرن و گسترده وجود نداشت، انسان برای به دست آوردن نیازهای اولیه خود مانند آب و غذا و... باید تلاش بسیاری انجام می‌داد، مثلا برای تامین آب‌ باید مسیر طولانی را طی می‌کرد و با وسایلی از چشمه یا رودخانه آب می‌آورد و نیز برای تهیه غذا باید سخت کار می‌کرد و محصول خود را می‌کاشت و منتظر می‌ماند تا فصل برداشت برسد و از آن محصول استفاده کند. همین سختکوشی در به دست آوردن محصولات مورد نیاز بود که باعث می‌شد، گذشتگان ما در مصرف درست و صحیح منابع طبیعی بسیار دقیق و مقید باشند، اما نسل امروز در جوامع مدرن با دارا بودن تکنولوژی که دست یافتن به آب و غذا و سایر لوازم اولیه را به سهولت تمام ممکن کرده است، دیگر زحمت چندانی برای به دست آوردن مایحتاج تحمل نمی‌کنند و به خاطر همین آسان به دست آوردن، قدر آن را هم نمی‌دانند و به اسراف در مصرف و حتی هدر دادن آن مشغولند. در حالیکه اسراف مخالف نص صریح قرآن و آموزه های اسلام است.

از این رو به منظور بررسی کیفیت نگاه اسلام به استفاده از مواهب و پرهیز از اسراف با حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی حائری پور، کارشناس مذهبی  گفت وگویی داشته ایم که در ادامه بخش اول آن را می خوانید:

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی حائری پور، کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار کرد: در قرآن کریم به صورت صریح و یک قانون کلی داریم که خداوند در کنار دستور به استفاده از مواهب الهی و نعمات های خود، امر به ترک اسراف و زیاده روی کرده است و همانطور که در این آیات متعدد انسان به استفاده از نعمت ها و پاکی ها امر شده، به نهی از اسراف هم فرمان داده شده است.

 

وی اضافه کرد: خداوند در یکی از آیات که به روشنی به این موضوع پرداخته است، می فرماید: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ؛ (از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد!» این نهی الهی از اسراف، کلی است و شامل تمام موارد از جمله آنچه در طبیعت الهی به عنوان نعمت های خداوند مطرح است، می شود.

 

آب از منابع و نعمت های مادر است!

حائری پور در پاسخ به این سوال که آیا استفاده زیاد از منابع طبیعی مانند آب یا منابع عمومی مانند برق با توجه به اینکه هزینه و مابه ازای آن توسط فرد پرداخت می شود، مشمول اسراف است و اگر تضییع حق دیگران بواسطه قطع آنان شود، مصداق حق الناس است یا خیر، تصریح کرد: آب و برق که به عنوان منابع مهم و برجسته و بسیاری از نعمت های دیگر وابسته به آنان است و بطور مثال آب از منابع و نعمت های مادر است و بسیاری از مواهب الهی وابسته به آن است و اگر در مصرف آب زیاده روی کنیم، ممکن است، بسیاری از نعمت های الهی را از دست بدهیم.

 

وی اضافه کرد: برق نیز خود به گونه ای وابسته به آب است و امروزه جزء منابع کلیدی محسوب می شود و در زندگی انسان ها نقش مهمی دارد و اسراف و زیاده روی در مصرف آن، می تواند برای جامعه ضررها و پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد و حتی در برخی مواقع، جان افراد به دلیل این زیاده روی و اسراف ما، در نقطه دیگری با کم شدن آب و برق به مخاطره می افتد.

 

پرداخت هزینه منابع، به منزله حق برای استفاده بیش از حد نیست

این کارشناس مذهبی ادامه داد: انسان نباید تصور کند به دلیل پرداخت کردن هزینه و مابه ازای آب یا برق، می تواند هر میزان خواست مصرف کند، زیرا اسراف محسوب می شود و حتی انسان در زمینه پوشیدن لباس نیز اگر صحیح استفاده نکند، با وجود اینکه امری شخصی است و هزینه اش را پرداخت کرده اما اسراف محسوب می شود و نباید فرضا در محیط کار از لباس مهمانی استفاده کرد.

 

وی اضافه کرد: فرضا در استفاده از بنزین فرد نمی تواند زیاده روی کند و یا حتی آن را هدر دهد، با این پیش فرض که هزینه اش را دادم و در استفاده از آن مختار هستم.

 

زیاده روی در مصرف آب و برق حرام است!

حائری پور با اشاره به اینکه اگر زیاده روی ما در مصرف منابع طبیعی موجب شود که ضربه و آسیبی به جان و مال مردم و یا بیت المال مسلمین وارد شود، مشمول تضییع حق الناس شود، تاکید کرد: در فتواهای امام خمینی(ره) داریم که ایشان می فرمایند: «زیاده روی در مصرف آب و برق حرام است.» و ایشان می فرمودند: «به دلیل اینکه موجب ضمان می گردد.»

 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بنابراین، انسان باید توجه داشته باشد که از زیاده روی در این نعمت های کلیدی که آسیب به زندگی دیگران می زند، پرهیز کند.

ادامه دارد...

کد خبر 643175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha