فعالیت«آتش به اختیارها» در جبهه فرهنگی/ اینجا کودکان از دانشجویان جهادگر الگو می‌گیرند

خبرگزاری شبستان: تعداد ۲۸ نفر از دانشجویان خواهر دانشگاه‌های علمی کاربردی خراسان جنوبی راهی روستاهای محروم استان شده اند تا در مدت ۱۰ روز به انجام فعالیت‌های اموزشی، فرهنگی و اقتصاد مقاومتی بپردازند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ تعطیلات تابستان فرصت مناسبی برای سفر و رفتن به مناطق دیدنی و تفریحی داخل و خارج کشور است، در این بین تعداد 28 نفر از دانشجویان خواهران دانشگاه های علمی کاربردی استان ترجیح دادند که یک دهه از تعطیلات خود را وقف خدمت به روستائیان و جهاد فرهنگی کنند.

 

روستای پیشبر در فاصله 130 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد و به گفته اهالی، این روستا در گذشته حدود 300 خانوار جمعیت داشته که اکنون بدلیل نبود آب لوله کشی و مشکلاتی که خشکسالی به وجود آورده است، این تعداد به کمتر از 110 خانوار رسیده است.

 

حالا تعداد 28نفر از دانشجویان خواهر دانشگاه‌های علمی کاربردی استان به مدت 10 روز در این روستا به انجام فعالیت‌های اموزشی، فرهنگی و اقتصاد مقاومتی پردازند.

 

خاوری مسئول گروه جهادی شهید ابراهیم هادی با بیان اینکه اردوی ما در روستای پیشبر 10 روزه است، گفت: دانشجویان جهادگر در این مدت 10 روز ه علاوه بر روستای پیشبر در روستاهای علی آباد، بقال، پردان و فخرآباد نیز فعالیت داشتند.

 

وی روخوانی و روان خوانی قرآن، تفسیر، کامپیوتر، روبان دوزی، کیسه بافی، خیاطی و کار روی شیشه و کاشی و نمددوزی و قلاب بافی را از جمله کلاس های برگزار شده در این پنج روستا عنوان کرد و گفت: مردم از این کلاس ها استقبال بسیار خوبی داشتند و بیشتر کلاس های ما را خواهران شرکت می کردند.

 

مسئول گروه جهادی شهید ابراهیم هادی با بیان اینکه آموزش ها طوری بود که برخی از خانم های روستا بعد از ارائه آموزش گفتند که ما می توانیم از این طریق کار کنیم و درآمدی داشته باشیم، گفت: بیشتر کلاس های ما در راستای آموزش شغل به زنان روستا بود.

 

خاوری با بیان اینکه دفعه اول است که به اردوی جهادی آمده است، گفت: ابتدا هدف ما این بود که ما به مردم روستاها آموزش بدهیم و به آنها چیزی یاد بدهیم اما اکنون می بینیم که آنها به ما درس هایی دادند.

 

قادری یکی از بچه های روستا که اکنون در کلاس ششم به سر می برد، با بیان اینکه کلاس های کامپیوتر، ورزش، زبان و نقاشی را برای ما برگزار کردند، گفت: بچه های گروه جهادی رفاقت خیلی خوبی با ما دارند و واقعا هنگام رفتن دلتنگ آنها می شویم.

 

وی از آرزوهایش گفت و اینکه دوست دارد، بزرگ که شد، پزشک شود و خود همانند اعضای گروه جهادی به روستاهای محروم برود و به مردم خدمت کند.

 

 

رفتار و اخلاق اعضای گروه بر روی «مجتبی» هم تاثیر گذاشته و حالا او تلاش می کند که نماز ظهر و عصرو مغرب و عشاء را در مسجد روستا و به جماعت بخواند، او می گوید: من از بچه های گروه جهادی اخلاق، ایمان و با خدا بودن را یاد گرفتم، در این مدتی که اعضای گروه در روستاها هستند در بیشتر نمازها در مسجد حضور دارم.

 

رضا صمدی یکی دیگر از بچه های روستا که در کلاس های اعضای گروه جهادی حضور فعالی داشته است، از آموخته های خود می گوید؛ «گروه های جهادی در بیشتر سالها در ایام تابستان به اینجا می‌آیند و هر سال چیزهای جدید به ما یاد می دهند».

 

یکی خواهران روستا که در کلاس های ربان دوزی، معرفتی و کار با شیشه شرکت کرده است، گفت: تزئین روی شیشه و آینه و روبان دوزی و تفسیر مفاهیم قرآن را از بچه های گروه یاد گرفتم.

 

دانشجویان جهادگر علاوه بر فعالیت های آموزشی در روستا، تلاش کردند تا با اخلاق و رفتار خود بر روی بچه ها تاثیر بگذارند، این تاثیر آنقدر ملموس است که وقتی نام از رفتن گروه می شود، بغض گلوی برخی از بچه های روستا را می گیرد به نظر می رسد که بچه ها به گروه عادت کردند و دل کندن سخت است.

 

 

گرفتن یادواره شهدای روستا و سرکشی از خانواده شهدا از برنامه های ثابت همه گروه های جهادی است، گروه جهادی شهید ابراهیم هادی هم در روستای پیشبر با گرفتن یادواره ای برای چهار شهید روستا تلاش کردند تا نام و یاد شهدای این روستا را دوباره زنده کنند.

 

یادواره ای که در عین دوری از مرکز استان و کمبود امکانات اما با ذهن خلاق جهادگران و بچه های روستا به بهترین وجه و با برنامه کامل برگزار شد تا در ذهن بچه ها بماند و شروعی باشد برای کار گروهی در بین خود بچه های روستا، سخنرانی و مداحی و پخش کلیپ و سرود خوانی توسط بچه های روستا از برنامه های مهم این یادواره بود.

 

روستای «پیشبر» در دوران دفاع مقدس چهار شهید به نام های شهید رمضان براتی، محمداحمدی، مهدی میری و ایوب پری را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است.

 

 

کد خبر 646273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha