مقام توکل، بالاترین فضیلت در مومن  است

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیبایی مومن در قدرت روحی اوست، گفت: بالاترین فضیلت مومن، مقام توکل است و این مقام او را از هیچ احدی نمی‌ترساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه دانشگاه، شامگاه 12 مرداد به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) در هیات شهدای گمنام حسینیه فاطمةالزهرا(س) گفت: معنویت اقتدار و قدرت انسان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: معنویت در جامعه قدرت آفرین است برخی در این اندیشه هستند تا معنویت را از قدرت جدا کنند برهمین اساس دم از جدایی دین از سیاست می‌زنند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به جنبه فردی قدرت آفرین بودن معنویت، بیان داشت: انسان اگر معنویتی کسب کند که برای او قدرت آفرین نباشد به طور قطع آن معنویت صادق و سالمی نبوده و این تصور که معنویت انسان را ضعیف می‌کند یک برداشت اشتباه است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: معنویت آمده تا انسان را قوی کند انسان معنوی قوی به طور قطع فرد مهربان و دلسوزی نیز خواهد بود، همه بدیها بیانگر ضعف است.

استاد حوزه علمیه درباره اینکه آرامش موقت ثمره قدرت کاذب و آرامش حقیقی نتیجه قدرت واقعی است، گفت: سیاست‌مدارانی که از نظر روحی انسانهای قوی نیستند از اینکه مقام خودشان را از دست بدهند سراسر در ترس و اضطراب به سر می‌برند.

وی ادامه داد: سیاستمداران که از قدرتهای استکباری واهمه دارند به سبب بی رحمی کشور را به سوی تباهی و نابودی سوق می‌دهند بنابراین یکی از ویژگی‌های محوری برای کسب قدرت حقیقی نزدیک شدن به دین و اهل بیت(ع) است زیرا مهمترین اثر ایمان قدرت بخشی به انسان مومن است.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه انسان مومن به سبب خوف از خداوند متعال ترسی از دیگران ندارد، عنوان کرد: روایت است که خداوند فرمود: اگر از من بترسی همه عالم را از تو می‌ترسانم و اگر از من نترسی تو را از همه عالم می‌ترسانم؛ خداوند از مومن ضعیف بغض دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان قوی برای برخورد کردن با دیگران اقدام به خشونت و تندخویی نمی‌کند، اکثر خوبی‌هایی که در دنیا مشاهده می‌شود کاذب است، قدرت دنیوی محل امتحان انسان‌هاست. بالاترین فضیلت مومن، مقام توکل است و این مقام او را از هیچ احدی نمی‌ترساند.

استاد دانشگاه ادامه داد: خداوند با قدرت بخشیدن به اولیای الهی آنان را به داشتن سعه صدر متنعم می‌کند، امام رضا(ع) می‌فرمایند: اگر کسی را دیدید که گناه نمی‌کند گمراه نشوید شاید از روی ضعف مرتکب گناه نمی‌شود؛ اگر کسی از روی ضعف گناه انجام ندهد ارزش ندارد.

وی نشاط را از آثار قدرت حقیقی دانست و گفت: علم و ایمان انسان مومن را قدرتمند می‌کند، انسان باید احساس ضعف را شاخصه همه بدیها بداند، انسان متکبر با بزرگ قلمداد کردن خودش به دیگران تکبر می‌ورزد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه مهمترین شاخص معنویت که قدرت روحی است در جامعه ما تبلیغ نمی‌شود، ابراز کرد: منشا آنکه ما در عرصه سیاسی و اجتماعی قدرت و معنویت را لازم و ملزوم یکدیگر نمی‌دانیم و معمولا دین و معنویت سکولار را مردم می‌پسندند آن است که افراد در زندگی فردی هم دنبال کسب قدرت از دین نیستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان خوش اخلاق ضعیفی که به مستکبران عالم فرصت مانور دادن می‌دهد بیمار است. امام راحل می‌فرماید: من هرگز حس ترسیدن را در وجودم تجربه نکردم. انسان توبه کننده از خداوند طلب قدرت می‌کند تا در برابر گناه فردی قدرتمند باشد.

استاد دانشگاه اضافه کرد: اهل بیت(ع) منبع قدرت و قوت روحی بودند، روایت است انسان مومن از کوه محکم‌تر است.

وی زیبایی مومن در قدرت روحی او دانست و گفت: امام راحل بهترین الگو و اسوه چگونه قدرتمند شدن است، اعتماد بنفس، امید داشتن و سایر موارد چشمه‌ای از قدرت روحی داشتن است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه قدرت مومن متصف به قدرت الهی است، اظهار داشت: انسان مومن به هرقدری صاحب قدرت می‌شود به همان میزان پاک‌تر و مومن‌تر می‌شود. بیشترین امامی که قدرت ولایت را بیشتر جلوه داده امام رضا(ع) است.

 

کد خبر 646612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha