تفکر حقیقت رسیدن به حیات برتر است

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان مومن غرق در تفکر است، گفت: تفکر انسان را از زندگی پست نجات داده و او را به حیات برتر سوق می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت عزای اباعبدالله الحسین(ع) در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: انسان خیر را بسیار دوست دارد؛ برخی این خیر را مال معنا کرده‌اند اما مرحوم علامه طباطبایی بیان فرمودند: که این خیر هر چیزی را شامل می‌شود.

وی افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند: آن خیری که انسان شدید به او علاقه دارد حیات است؛ انسان هرگز از حیات نمی‌گذرد در روایات آمده که اگر انسان به سن پیری هم برسد محبت و احساسات او نسبت به حیات تغییر نکرده و همانند دوران جوانی و حتی شدیدتر باقی می‌ماند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اگر علاقه انسان به حیات دستخوش تغییر قرار بگیرد و چشم و گوشش باز شود علاقه شدید او به کسب حیات برتر ارتقای می‌یابد، ابراز کرد: کسانی که به کسب حیات برتر فکر نمی‌کنند مردگان متحرک هستند.

استاد حوزه علمیه در تبیین اینکه هنگام مرگ علاقه انسان به حیات آشکار می‌شود، اظهار داشت: خوشا به حال کسانی که قبل از فرا رسیدن مرگشان این محبت در وجود آنان متجلی شود، چنین افرادی شدیدا به حیات برتر علاقمند هستند.

وی ادامه داد: میل به حیات برتر باید در وجود انسان بیدار شود و این امر با چشم پوشی از گناه میسر می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان میل به حیات برتر علامت آدمیت است، گفت: مرگ آنقدر منفور نیست که ماندن در این حیات به اصطلاح حداقلی منفور است مرگ توهین آمیز نیست اما زندگی بدون حیات برتر توهین آمیز است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مفاهیمی مانند آزادی، قانون، اخلاق و حقوق بشر از مفاهیم برجسته‌ و تاثیر گذار در حیات بشر است، ابراز کرد: انسان باید مفاهیم خوب را از سایر مفاهیم تشخیص دهد چرا که ابلیس با استفاده از همین مفاهیم نیکو حضرت آدم را گمراه کرد و امروز نیز شیطان با همان مفاهیم انسان‌ها را به سمت گمراهی سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز همه دنیا دم از ارتقای و پیشرفت آزادی و اخلاق سر می‌دهند در حالی که این مفاهیم چیزی به جز مفاهیم اصلی و واقعی هستند که در حیات برتر بیان می‌شود بنابراین ما باید مهمترین و موثرترین مفهوم را در حیات برتر بشناسیم.

حجت الاسلام پناهیان با تاکید براینکه تفکر انسان را در رسیدن به حیات برتر یاری می‌کند، گفت: انسان باید تفکر کردن را تمرین کند چرا که تفکر به انسان بینایی عطا می‌کند بینایی که همواره می‌تواند در تاریکی به درستی گام بردارد.

استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه مومن غرق در فکر است، اظهار داشت: تفکر انسان را از مرگ نجات داده و او را به حیات برتر سوق می‌دهد. علاقه انسان به خداوند اولین علامت حیاتی به شمار می‌رود در این هنگام الطاف الهی شامل او شده و وجودش سراسر نور می‌شود.

کد خبر 657801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha