توصیه‌هایی که باید متولیان مساجد و تکایا بدانند

خبرگزاری شبستان: این روزها شاهد برپایی خیمه‌‎های متعدد عزاداری و تکایای حسینی در معابر عمومی شهر هستیم، اما توصیه‌های ایمنی در برپایی این اماکن نباید مورد غفلت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری و سوگواری ماه محرم؛ شاهد برپایی حسینه‌ها، تکایا و خیمه‌های متعدد عزاداری در معابر مختلف شهری هستیم، اما نباید از نکات ایمنی لازم برای حفظ و حراست از امنیت و سلامت عزاداران حسینی غافل بود، از این رو توصیه‌هایی ارایه می‌شود که بایستی متولیان مساجد و تکایا به آنها توجه ویژه داشته باشند.
این توصیه های ایمنی که با هدف جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه از سوی سازمان‌های مختلف از جمله ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی، برق منطقه‌ای، امداد و نجات، اورژانس، هلال احمر و دیگر مراکز ذیربط بارها مورد تأکید قرار گرفته است؛ گاه مورد غفلت قرار گرفته و منجر به بروز حوادثی می‌شود که خاطره‌ای ناخوشایند برای عزاداران حسینی بجا می ماند.
بنابر این گزارش، استقرار سازه‌های فلزی برای برپایی خیمه عزاداری و تجمع سوگواران حسینی باید به شیوه‌ای باشد که درهای اصلی ورود و خروج آنها دست کم به یک راه همگانی بطور مستقیم باز شود، ضمن این‌که برای محل تجمع عزاداران حتماً باید معبر خروج اضطراری علاوه بر ورودی اصلی پیش بینی شود.
همچنین برای افراد سالخورده، کودکان و بانوان نیز باید مکانی در نزدیکترین نقطه به خروج بی خطر پیش بینی شود. راه‌های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان کلیه متصرفان باشد، علاوه بر این که در فضاهای تجمعی پر تراکم مانند زیارتگاه ها، مساجد، حسینیه ها، نمازخانه ها بایستی به نسبت ظرفیت اماکن تعداد خروجی لازم پیش بینی شود.
متولیان امور مساجد، تکایا، حسینه‌ها و مراکز دینی فعال در ایام محرم باید از سیستم بر‌ق‌رسانی نیز اطمینان کامل داشته باشند، رعایت فاصله مناسب سیم، اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتغال الزامی است. فیوزهای برق باید استاندارد بوده و استفاده از فیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد ممکن است با خطراتی همراه باشد.
 اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق و استفاده از لامپ های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع می باشد. قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن اطمینان حاصل شود و در صورت استفاده از بخاری های نفتی بایستی قبل از پر کردن منبع سوخت اقدام به خاموش کردن آن نمود.
همچنین قبل از برگزاری مراسم عزاداری، شبکه برق، لوازم الکتریکی و وسایل گرمازا مورد بازرسی متخصصین صلاحیت دار قرار گیرد و در صورت عدم مشاهده هیچ ایرادی، اقدام به استفاده از این‌گونه لوازم شود.
بنابر این گزارش، از بخاری های کارگاهی، بدون دودکش، هیزم سوز، شعله عریان و بدون حفاظ و امثالهم در داخل تکایا استفاده نشود، ضمن این‌که در اخذ انشعاب از لوله کشی گاز حتماً از شیلنگهای فشار قوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود، عبور دادن دودکش بخاریها از سقف که از برزنت یا مصالح قابل اشتغال می باشد جداً جلوگیری شود.
در کلیه بخش‌های مربوط به پخت نذورات حتماً باید به اندازه کافی کپسول های آتش نشانی سیار موجود باشد و کارکنان، با طریقه استفاده از آنها آشنا باشند، حتما از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جلوگیری شود و در صورت نیاز به نگهداری مواد نفتی و سیلندرهای گاز مکان مناسب خارج از فضای عمومی در نظر گرفته شود.
بنا به توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی در صورت استفاده از بخاری های گازی و پس از نصب بخاری و اطمینان از عملکرد صحیح آنها مراقب باشید که شیر فلکه گاز مخصوص دستگاه بچه ها و آسیب های فیزیکی قرار نگیرد. قبل از بهره برداری از دستگاه حرارت زا مانند: بخاری ها، سیستم حرارت مرکزی و ... دودکش را نظافت و از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل شود.
دودکش ها در ناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به کلاهک باشند تا از افتادن اجسام داخل دودکش و همچنین کوران هوا در زمان وزش تند بادها مصون باشند. دودکش نبایستی در مجاورت پرده و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و از محل کاملاً امن با ساختار غیرقابل اشتعال عبور داده شود.
متولیان امور مساجد و تکایای حسینی در ایام محرم بدانند که ایجاد شبکه آبرسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه ها ضروری بوده و بایستی به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین و حداقل برای مدت زمان پانزده دقیقه در نظر گرفته شود.

 

کد خبر 658265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha