ایمان موثرترین مفهوم برای رسیدن به حیات برتر  است

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موثرترین مفهوم برای رسیدن به حیات برتر ایمان است، گفت: ایمان وسیله‌ای برای رسیدن به حیات برتر و عامل بیزاری جستن از بت‌های مدرن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته  سوم مهر ماه در مراسمی که به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسین(ع) به همت هیات شهدای گمنام در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: انسان موجود خودخواهی آفریده شده است.

وی افزود: کلمه خودخواه در فرهنگ ما با عنوان کلمه مذوم یاد می‌شود اما معادل آن در تعلیمات دینی مذموم نیست بنابراین شما در تعلیمات دینی نمی‌توانید جمله‌ای را پیدا کنید که بگوید انسان نباید خودخواه باشد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اصل خودخواهی بد نیست، ابراز کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: قلب انسان‌ها به گونه‌ای خلق شده که هرچه به نفعشان باشد دوست می‌دارند و از اموری که به ضررشان است بیزاری می‌جویند؛ در وجود انسان‌هایی که مقام فنافی‌الله می‌رسند نیز خودخواهی یافت می‌شود چرا که آنان هرگز خود را صرف کمتر از خدا نمی‌کنند و این اوج تجلی خودخواهی در وجود مومنان است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان حق ندارد خودش را فراموش کند، اظهار داشت: انسان باید خودش را دوست داشته باشد و بهترین‌ها را برای خودش بخواهد، خودخواهی انسان باید او را از جهنم نجات دهد.

وی علاقه انسان به حیات برتر را نشات گرفته از خودخواهی دانست و گفت: اگر کسی حیات برتر را طلب نکند سیستم انسانی او به هم می‌ریزد و تعادل روحی خود را از دست می‌دهد.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یک تلنگر کوچک می‌تواند علاقه انسان به حیات برتر را بیدار کند، عنوان کرد: انسان از علاقه‌های دنیوی زده می‌شود اما هرگز از رسیدن به حیات طیبه خسته و دل زده نمی‌شود.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: اگر فردی بشنود کسی از حیات برتر بیشترین بهره را برده، شاد شود نشان از سالم بودن وجود اوست.

استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه عقلانی نیست حیات انسان تنها اختصاص به عالم دنیا داشته باشد، گفت: اعتقاد به اینکه انسان در دنیای مادی محصور شده است نهایت بی عقلی و جهالت است، تفکر و تعقل انسان را به داشتن حیات طیبه هدایت می‌کند.

وی درخصوص اینکه برخی مواقع یک تلنگر انسان را متحول می‌کند، تصریح کرد: خداوند انسان را خلق کرد تا او به مقامی دست یابد که خود خواستار دسیابی به حیات طیبه باشد.

استاد دانشگاه ادامه داد: آنان که درگیر خوشی‌ها و ناخوشی‌های عالم دنیا هستند به خود اجازه نمی‌دهند نسبت به حیات برتر حس خوب داشته باشند برخی افراد نیز با حسادت به اولیای الهی خود را از رسیدن به حیات برتر باز می‌دارند.

حجت الاسلام پناهیان افزود: موثرترین مفهوم برای رسیدن به حیات برتر ایمان است اگر مسلمانان ایمان را مفهوم برتر ندانند آیا ایمان دارند؟ امروز کفر و بت‌های مدرن همانند مفهوم و شعار آزادی که غرب سر می‌دهد را باید شناخت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) در پاسخ به این پرسش که بهترین کار چیست؟ فرمودند: بهترین کار عملی است که بدون آن همه اعمال بی ارزش باشد، بهترین کار عملی است که کارها با او ارزشمند می‌شود، بهترین چیز عملی است که خداوند بدون آن عملی را از انسان قبول نمی‌کند بنابراین ایمان بهترین عمل است.

کد خبر 658324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha