درخواست اخلاص از خداوند، درسی از عاشوراست

خبرگزاری شبستان: یک محقق حوزوی در نشست اخلاقی با موضوع اعتماد به خداوند متعال گفت: یکی از درس هایی که باید از عاشورا بگیریم و در زندگی به آن پایبند باشیم این است که از خدا بخواهیم مقام اخلاص به ما بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، حجت الاسلام عرفان استاد اخلاق حوزه علمیه در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) در نشست اخلاقی با موضوع اعتماد به خداوند متعال گفت: یکی از درس هایی که باید از عاشورا بگیریم و در زندگی به آن پایبند باشیم این است که از خدا بخواهیم مقام اخلاص به ما بدهد، شیخ عباس قمی در دعاهایش از خدا می خواهد که به او مقام رضا بدهد، در خواستهای ما از خدا خیلی کوچکند ما باید از خداوند مقام رضا و اخلاص بخواهیم.


حجت الاسلام عرفان ادامه داد: یک مقام است که اگر خداوند به انسان داد کوه ها از جلوی پای او برداشته می شوند و آن هم مقام (اَثِقَهُ بالله) است و آن اطمینان و اعتقاد به خدا پیدا کردن است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه سه نوع اعتماد وجود دارد، اظهار داشت: اعتماد به نفس که آن اعتماد بدون اعتقاد به خداوند است و آن را همان روانشناسی سکلار می دانند، این اعتماد عقلی نیست، انسانی که نمی داند یک ثانیه دیگر زنده است یا نه چگونه می تواند به نفس خود اعتماد داشته باشد؟

 

حجت الاسلام عرفان همچنین به اعتماد به خدای متعال و اعتماد به غیر خداوند متعال به عنوان دیگر انواع اعتماد اشاره کرد.


وی افزود: بعد از رنسانس تمدن بدون خدا و بدون دین که نمود آن در دین مسیحیت است شکل گرفت این تمدن بر اساس قهر با دین و قهر با خداوند شکل گرفت. در قلمروهای علمی خداوند را کنار زدند و علوم را منهای دین قرار دادند.


استاد اخلاق تصریح کرد: اعتماد و اعتقاد ما باید بر کسی باشد که حتی لحظه ای چرت نمی زند، همانطور که در سوره بقره آمده است: «لا تأخذهُ و لا نوم» در دین مقدس اسلام اعتماد و اعتقاد به خداوند، مقدس است. امام جواد(ع) می فرمایند: «الثقه بالله» اعتماد به خداوند متعال بهای هر چیز ارزشمند است و نردبان رسیدن به همه بزرگی ها و بلندی هاست.


وی اضافه کرد: در حدیث قدسی آمده است: هر که به غیر من دل ببندد من اعتمادش را قطع می کنم، به هر کس و هر چه غیر خدا تکیه کنیم شکست خواهیم خورد.


حضرت حجت الاسلام عرفان یادآور شد: متاسفانه به آنچه در دست خود داریم ایمان داریم اما به آنچه در دست خداوند است، ایمان نداریم. امام علی (ع) در این زمینه می فرمایند «ایمان هیچ کس ایمان نمی شود مگر به آنچه در دست خداست بیشتر از آنچه در دست خود است ایمان داشته باشد.»


وی در پاین سخنانش افزود:  کوشش کنیم و از خداوند متعال بخواهیم این اعتماد به خودش را به ما عنایت فرماید و ما را به مقام رضا برساند.

 

کد خبر 664549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha