خود شناسی- گناهان زبان

خبرگزاری شبستان: کلید ورود به خودشناسی، وقوف و آگاهی بر هر یک از اعضاست. هیچ چیز از خود انسان به او نزدیکتر نیست. اگر خود را نشناسیم دیگران را چگونه خواهیم شناخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج، کامل گلباغی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان در مقاله ای با موضوع خودشناسی، گناهان زبان به اهمیت این موضوع پرداخته است که این مقاله در ذیل می آید.

 

انسان هم از ظاهر تن- چشم –گوش- زبان و... وهم از نفس و روح و جان و چشم بصیرت خلقت یافته و حقیقت وجود او دل یا همان روح است. فرمانده تن روح است و فرمانده و حاکم به کالبد نیاز دارد و هر تن و جسمی همانند مملکتی است که پادشاه و حاکم دارد. حاکم دارای لشکر است و لشکر باید مطیع فرمانده باشد تا دستوراتش را مو به مو اجرا کند. کار دل و فرمانده طلب سعادت است و سعادت او معرفت خالق می باشد. شناخت و معرفت عالم ظاهر با حواس حاصل می شود. تن مسخر دل است.

 

وجود انسان که ترکیبی از روح و جسم است همانند کشور و یا شهری است که تن مانند شهر است، دست و پا و اعضا ساکنان این شهرند، شهوت و غضب و دیگر خصوصیات آدمی همانند شحنه و داروغه و مامورند و دل پادشاه و حاکم تن است و عقل هم وزیر پادشاه است. اگر همه تحت نظر وزیر (عقل) باشد کار مملکت درست و در غیر این صورت هرج و مرج پدید خواهد آمد و...

 

پس شناخت و کنترل اعضاء و بکارگیری آن ضروری است. زبان نقش بسیار مهمی در سرنوشت انسان دارد. وزن معمولی این پاره گوشت در دهان حدود 80 گرم است اما بیش از 200 گناه از این عضو سر می زند. ضرب المثل است که زبان سرخ سر سبز را بر باد می دهد. در شب معراج به پیامبر اعظم (ص) گفته شد: ای احمد بر تو باد خاموشی، زیرا آباد ترین مجلس، دلهای پاکان و خاموشان است و ویرانه ترین مجلس، دلهای بیهوده گویان است. در اخبار منقول است که گاهی انسان چنان به بهشت نزدیک می شود گویا به اندازه ی نیزه ایست اما حرفی می زند و او را از آن دور می نمایند.

 

در احوالات روز قیامت آمده که در روز حشر زبان لب به اعتراض می گشاید : خدایا تو مرا چنان عذاب می کنی که هیچ کس  و هیچ عضوی را چنان سخت عذاب نمی کنی ؟ ندا می رسد که تو حرفی زدی که به شرق وغرب عالم رسید وخونی بنا حق ریخته شد وناموسی هتک گردید و...انسان پایش می لغزد خاکی می شود اما ربانش اگر بلغزد ، سرش می رود. گاهی سخن دروغ همان کاری را می کند که یک چوب کبریت به یک انبار باروت . و... در هرحال نگه داشتن زبان خیلی اساسی است و ربان باید همواره جز به حق نباید تکان بخورد. اگر زبانی حقیقت را نگوید جز برای لیسیدن بستنی بدرد نمی خورد. و کوتاه سخن اینکه: گناه سم است و کدام عاقل غذای سمی را مصرف می کند.گناه اعلان جنگ با خالق است. مواظب باشیم .  در سطور آتی مهمترین گناهانی که از طریق زبان شکل می گیرد عنوان می گردد به این امید که خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا خود را از شر زبان محفوظ نگه داریم.

 

گناهان زبان :

٫۱ غیبت.٫۲ نمامی.(سخن چینی)٫۳ دروغ.٫۴ دو زبانی.(نفاق در گفتار)٫۵ بهتان و افتراء.٫۶ قذف.٫۷ افشاء اسرار مؤمن.٫۸ دشنام، ۹ لعن و نفرین.۱۰٫ طعن و شماتت.۱۱٫ سُخریه و استهزاء.۱۲٫ مدح.۱۳٫ اظهار غضب.۱۴٫ غنا.۱۵٫ کثرت مزاح و خنده.۱۶٫ مراء و جدال.۱۷٫ خصومت.۱۸٫ سؤال عوام از امور مشکله.۱۹٫ تکلم بدون علم.۲۰٫ تکلم بی فایده.۲۱٫ منکر خدا شدن.۲۲٫ غیر خدا را پرستش کردن.۲۳٫ دروغ بستن به خدا.۲۴٫ تکذیب آیات خدا.۲۵٫ کفران نعمت.۲۶٫ از خدا شکوه کردن.۲۷٫اظهار ناامیدی کردن از خداوند.۲۸٫ به خداوند دشنام دادن.۲۹٫ نسبت فرزند به خدا دادن.۳۰٫ نسبت بی عدالتی به خدا.۳۱٫ ادعای خدائی کردن.۳۲٫ از خدا درخواست بیجا کردن.۳۳٫ دعای خیر برای ستمگران.۳۴٫ نفرین کردن.۳۵٫ چون و چرا کردن در کار خدا.۳۶٫ خدا را متهم کردن که به قتل بزرگان.۳۷٫ با دشمنان خدا اظهار دوستی کردن.۳۸٫ منکر رسالت پیامبر شدن.۳۹٫ پیامبر را مجنون خواندن.۴۰٫ اسرار رهبران دینی  را فاش کردن.۴۱٫ از سخن بزرگان عیب گرفتن.۴۲٫ برای ظهور امام زمان وقت تعیین کردن.۴۳٫ ادعای امامت کردن.

 

۴۴٫ حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال دانستن.۴۵٫ احکام را با ناحق  سنجیدن.۴۶٫ به ناحق شهادت دادن.۴۷٫ تفسیر به رأی کردن قرآن.۴۸٫ مؤمن را خوار کردن.۴۹٫ فاسق را عزیز شمردن.۵۰٫ مؤمن را ترساندن.۵۱٫ اظهار فقر و تنگدستی کردن.۵۲٫ راز خود را به دیگران گفتن.۵۳٫ به پدر و مادر اُف گفتن.۵۴٫ عیبجوئی کردن.۵۵٫ نسبت زنا به کسی دادن.۵۶٫ خلافکار را تشویق ردن.

 

۵۷٫ مؤمنان را با القاب زشت خواندن.۵۹٫ به مال و منال دیگران غبطه خوردن.۶۰٫ وعدة دروغ دادن.۶۱٫ صفات نیک زنان را به امحرمان گفتن.۶۲٫ با زن نامحرم شوخی کردن.۶۳٫ فال بد زدن.۶۴٫ عذرتراشی برای ظلم ظالمان.۶۵٫ سخن برادر مسلمان خود را قطع کردن.۶۶٫ پیشگویی و کهانت.۶۷٫ منّت کشیدن.۶۸٫ با خواندن قرآن کسب روزی کردن.۶۹٫ امر سلاطین را امر خدا دانستن.

 

۷۰٫ در کیفیت ذات باری تعالی سخن گفتن.

 

 

کد خبر 665696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha