قرآن کریم پاسخ گوی همه نیازهاست

خبرگزاری شبستان: دبیر پژوهش های گروه قرآنی جامعه المصطفی گفت: جامعت قرآن کریم به معنای آن است که با توجه به متفاوت بودن نوع نیازهای امروز با گذشته قرآن کریم پاسخ گوی همه نیازهاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، پیش نشست همایش علمی قرآن کریم، جهانی وجامعیت، با حضور حجت الاسلام دکتر سعید بخش و جمعی از طلاب سطح3 گروه های کلام، مطالعات زنان و تعدادی از  فارغ التحصیلان موسسه آموزش عالی مجتهده در سالن اجتماعات این موسسه برگزار شد.

 

دکتر سعید بخش در مقدمه بحث بیان داشت: دلیل شرکت در این همایش فهم بهتر و بیشتر از اندیشه های اسلامی و بهتر درک کردن مفاهیم قرآنی و دینی است.

 

وی ابراز داشت: اصل و اساس تحقیقات در این نوع همایش بایستی بر اساس نوع تحقیقات نظام های اجتماعی باشد.

 

حجت الاسلام سعیدبخش با بیان اینکه یکی از خروجی های اصلی تحقیقات نظام مند، نظام سازی های اجتماعی مبتنی بر اندیشه های اسلامی و منابع و معارف اسلامی است گفت: جامعت قرآن کریم به معنای آن است که با توجه به متفاوت بودن نوع نیازهای امروز با گذشته قرآن کریم پاسخ گوی همه نیازهاست.

 

وی نظام را مجموعه به هم پیوسته دارای هدف خاص تعریف کردند و افزود: در نظام سازی باید فضا را به این گونه طراحی کنیم که اجزای اصلی درست و هماهنگ بوده ودر ضمن با هم بتوانند مرتبط شوند.

 

دکتر سعید بخش بحث فرآیند نظام های اجتماعی را در دو مقوله ذیل مطرح کرد: نوع اول آنچه مبتنی بر نظام اجتماعی است،  نوع دوم مبتنی بر نیازهای شخصی وفردی است که در این مرحله نیاز به شبکه سازی مفاهیم داریم.

 

وی در ادامه بحث یادآور شد: منظور از جامعیت وجهانی بودن این است که قرآن کریم همه نوع نیازی را در هر زمانی ومکانی بتواند پاسخگو باشد .قران هم جامع است یعنی همه نیاز ها را دربرمیگیرد و هم جهانی است یعنی متعلق به همه زمان ها و مکانهاست .

 

این محقق حوزوی در بحث جامعیت به بیان مثال هایی از جمله عصمت قرآن کریم، جاودانگی، مبانی دین شناسی، عدم تحریف قران کریم، مصحف به ترتیب نزول، مصحف به ترتیب گردآوری پرداخت.

 

دبیر پژوهش های گروه قرآنی جامعه المصطفی در پایان به سه حوزه کلان علوم انسانی، آیات ، روایات و ابعاد آن و نیز دید گاه ها و تحلیل هایی که نسبت به این فضا وجود دارد اشاره داشت.

 

وی تهذیب نفس، سلامتی و شادکامی را از ساحت فردی علوم انسانی، نظام زن و شوهر و نظام تربیت فرزند را جزء ساحت خانوادگی و معضلات اجتماعی و توانمند سازی ها را از ساحت اجتماعی علوم انسانی  برشمرد.

 

دکتر سعید بخش ضمن توضیح محورها در پایان بیان داشت: در روش شناسی ضمن پاسخگویی به نیازهای بشر  باید به دنبال این باشیم که از چه روشی و چگونه به نیازهای بشر با توجه به جامعیت قرآن کریم پاسخ دهیم.

 

کد خبر 665946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha