تدوین لایحه بودجه بدون وابستگی به نفت شجاعت می خواهد

خبرگزاری شبستان: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تدوین لایحه بودجه ای بدون وابستگی به نفت شجاعت می خواهد، گفت: این موضوع فعلاً در کشور قابل عملیاتی شدن نیست.

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد بحث بودجه عملیاتی به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: بحث بودجه عملیاتی یک بحث بسیار مهم و کلیدی اساسی و موردنیاز کشور است، اما اینکه چرا هیچگاه بودجه های ما عملیاتی نیست به این دلیل است که کار بودجه عملیاتی یک کار زیربنایی است و اگر دولتی بخواهد آن را انجام دهد لازمه اش این است که دولت در یک دوره 4 ساله مجهز کند و تمام امکانات را آماده کند و زیرساخت و اساس بودجه را به هم بریزد و در حال حاضر این شرایط مهیا نیست.

 

وی اظهار داشت: دولت یک سری شاخص ها را اعلام کرده است و می خواهد بر مبنای انها بودجه را تدوین کند اما اینها کارهای روبنایی است مثلاً اینکه ردیفهای متفرقه را یکجا بیاوریم و ردیفهای ملی را کاهش دهیم یا بحث یارانه ها را استانی کنیم که اینها کارهای کلیدی و اساسی برای یک بودجه ریزی عملیاتی نیست چرا که بودجه عملیاتی یعنی بودجه براساس کار و فعالیتی است که دستگاهها انجام داده اند انجام شود.

 

حاجی بابایی تصریح کرد: در سالهای گذشته ما هیچگاه شاهد این نبوده ایم که بودجه دستگاهها براساس فعالیتی که انجام داده اند به آنها اختصاص یابد و با روند موجود نیز ما نمی توانیم این موضوع را پیش ببریم.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سخنان رهبری در مورد عدم وابستگی بودجه به نفت گفت: ما باید در این مورد شجاعت به خرج دهیم و بودجه مان را از وابستگی به نفت نجات دهیم، در برنامه ششم توسعه ما از دولت خواهش کردیم که بودجه ای را که قرار است از نفت استفاده کند به عنوان کسری بودجه بیاورد و اگر این اتفاق بیفتد ما سعی می کنیم هر سال این عدد را کاهش دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: اینکه مدام ما بگوییم باید از نفت در بودجه استفاده شود و به آن نیاز داریم باعث می شود هر سال وابستگی بودجه ما به نفت بیشتر شود بودجه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد وابستگی به نفت دارد. و در واقع کاهش وابستگی به نفت موضوعی است که نیاز به زمان و همت دولتها دارد.

کد خبر 668100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha