پیشگیری از سرطان نیازمند غربالگری است/ کسب رتبه چهارم چاقی کشور توسط استان یزد

خبرگزاری شبستان: سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد با اشاره به رتبه اول بانوان استان یزد در زمینه سرطان گفت: با غربالگری از سرطان جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمد رضا اعلایی سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد امروز ( ۲۷ آذر) در نشست خبری با موضوع « بررسی ابعاد طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت» گفت: نگاه ما به بخش سلامت و پیشگیری با شعار « سلامت برای همه و همه برای بهداشت در تمامی ابعاد» است و استراتژی دنیا نیز در سال های مختلف متفاوت در این زمینه بوده است.

 

وی افزود:اگر ما در کشورمان توسعه را در تمامی ابعاد و به خصوص در روستاها دنبال کرده بودیم امروز شاهد رشد بی رویه شهرها و خالی شدن روستاها نبودیم.

 

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد خاطرنشان کرد:الان ما در تمامی شهرهای خود حاشیه نشینی داریم به نحوی که 11 میلیون نفر از مردم ما در حاشیه شهرها زندگی می کنند که همین باعث شده تا عدالت در این بخش ها وجود نداشته باشد و مشکلات مسکن، خدمات شهری، بهداشت و پارک روز به روز گسترش پیدا کند.

 

اعلایی تصریح کرد:ما طبق اسناد بالادستی بایستی به جایی برسیم که بین 20 کشور منطقه رتبه اول را پیدا کنیم که با این وضعیت بسیار باید تلاش کنیم.

 

وی گفت: ما از نظر امید به زندگی رتبه 12 را داریم و در بخش مرگ نوزادان رتبه 13 داریم و از هر هزار تولد 11 نوزاد می میرند و در مرگ زیر 5 سال رتبه 12 و مرگ بالغین نیز رتبه 11 در منطقه داریم.

 

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد بیان کرد:روند ازدواج از سال 67 که حدود 13 هزار زوج بوده الان به هشت هزار زوج رسیده است و به همان میزان نیز نسبت طلاق به ازدواج بالا رفته است که نسبت به کشورهای مختلف منطقه نیز این میزان بالاتر است و جایگاه خوبی در این زمینه نداریم.

 

اعلایی ادامه داد: روند اقدام به خودکشی در کشور ما به میزان 90 در یکصد هزار رسیده است و روند مرگ اقدام به خودکشی نیز از 28 در یکصد هزار نفر به یک و سه دهم در یکصد هزار نفر رسیده است که این حاصل طرح تحول سلامت در جامعه است.

 

وی گفت:ما در رتبه چهاردهم چاقی کشور قرار گرفته ایم و در بحث دخانیات رتبه 12 کشوری داریم و در مصرف فست فود رتبه ششم کشوری را بدست آورده ایم که این ها شاخص های مناسبی برای مردم ما نیست.

 

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد خاطرنشان کرد: رتبه های استان یزد در سطح کشور به نحوی است که در مصرف ماهی رتبه 19، مصرف میوه و سبزی رتبه 26، مصرف مناسب نمک رتبه 13، فعالیت های فیزیکی نامناسب رتبه 5 کشوری، دیابت رتبه 5 کشوری، فشار خون رتبه 9 کشوری،

 

اعلایی بیان کرد: بسته های طرح تحول سلامت به صورت پیشگیرانه است که 13 بسته خدمات در این طرح در راستای پیشگیری ارائه شده است.

 

وی افزود:سواد سلامت مردم ما پایین است و بسیاری از مشکلات نیز در این زمینه است که باید برای ان تلاش کنیم.

 

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد خاطرنشان کرد: ما در مجموع سرطان ها در کشور خانم ها رتبه اول و آقایان رتبه سوم کشوری را داریم.

 

اعلایی تصریح کرد: در بخش بیماری های واگیردار مانند تب مالت، حیوان گزیدگی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، ایدز،

 

وی گفت:منشا بیماری ایدز کشور آمریکا بود ولی الان کشور خود را با اقدامات پیشگیرانه اصلاح کرده است که ما نیز باید بر این اساس عمل کنیم و از این بیماری پیشگیری کنیم.

 

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد بیان کرد:متاسفانه بیشترین راه انتقال بیماری ایدز از تزریق به روابط جنسی مراقبت نشده است که باید برای آن به خصوص در بین دختران جوان برنامه ریزی کنیم.

 

اعلایی ادامه داد:با توجه به بارش کم باران در کشور و رشد صنایع آب خواه در استان ما باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم و از صنایع کم آب خواه حمایت کنیم.

 

وی گفت:افت شدید کیفیت شیمیایی آب شرب ما و آلودگی هوا و ریزگردها، عدم توجه لازم برای توسعه پیوست سلامت و مسائل زیست محیطی، پسماندهای زباله های ساختمانی، تجمع سگ های ولگرد، عدم استفاده مناسب از انرژی هایت جدید پذیر به عنوان چالش هایی است که در بحث زیست محیطی وجود دارد.

 

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد خاطرنشان کرد: ما در مرگ زودرس در بیماری های غیر واگیر که 80 درصد مرگ و میرها بر این اساس است باید تا 20 درصد کاهش پیدا کنیم و در پرفشاری خون و چربی خون 10 درصد کاهش پیدا کنیم.

 

اعلایی ادامه داد: 25 درصد جامعه باید سواد سلامت افزایش پیدا کند و همچنین کاهش 15 درصدی جرائم، سلامت معنوی مردم از جمله تاکیدات ما است.

 

وی گفت: ما انتظار داریم بسته های خدمات سلامت ما در 13 بسته که بسیاری از آنها به صورت رایگان است را ترویج دهند و  خیرین ما به سمت مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز بهداشت حرکت کنند و برای مردم استان کار کنند.

 

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد بیان کرد: استان یزد در زمینه سرطان در بخش بانوان رتبه اول کشوری دارند که ما معتقدیم که با غربالگری می توان از آن پیشگیری کرد.

کد خبر 676973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha