علوم انسانی اسلامی از دغدغه های اصلی آیت الله حائری شیرازی بود

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام رجبی با بیان اینکه یکی از دغدغه های آیت الله حائری شیرازی علوم انسانی اسلامی بود، گفت: علوم غربیِ رایج را نسخه نجاتبخشِ بشری نمی دانست و معتقد بود که باید بر اساسِ مبانی اسلامی و دینی این علوم بازسازی و تولید شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در مورد فعالیت های علمی مرحوم آیت الله حائری شیرازی، استاد اخلاق و امام جمعه سابق شیراز که در ۲۹ آذرماه به دیار باقی شتافت، اظهار کرد: ایشان از جمله اساتید حوزه بود که قبل و بعد از انقلاب به تدریس و تربیت طلاب مشغول بود، از محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره)، مرحوم محقق داماد، آیت الله اراکی استفاده کرد و سال ها به تبیین معارف اسلامی پرداخت.

 

عضو مجمع عمومی مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آیت الله حائری شیرازی در حوزه های مختلف علمی نظریات خود را داشت از جمله در رابطه با بانکداری اسلامی، مباره با ربا، بحث فلاحت در فراغت و همچنین بسیاری عرصه های دیگر که نظریات ارزنده ای را ارائه کرد. همچنین در حوزه علوم انسانی نیز ایشان معتقد به علوم انسانی اسلامی بود و برای این ایده هم مباحثی را در مناسبت های مختلف بیان کرد که من خیلی وقت پیش نسخه کتاب ایشان را پیش از انتشار دیده بودم که البته این روزها کتاب آن هم منتشر شده است.

 

رجبی گفت: آیت الله حائری شیرازی به ویژه در مورد جامعه شناسی اسلامی نیز نظراتی داشت و من نیز در برخی از این جلسات حضور داشتم. بحث هایی صورت می گرفت و ایشان اعلام آمادگی می کرد که در این زمینه کارهای بیشتر و جدی تری صورت پذیرد.

 

وی در مورد دیدگاه آیت الله حائری شیرازی نسبت به علوم انسانی اسلامی، بیان کرد: اجمالا علوم غربیِ رایج را نسخه نجاتبخشِ بشری نمی دانست و معتقد بود که باید بر اساسِ مبانی اسلامی و دینی این علوم بازسازی و تولید شوند، یعنی همان چیزی که مورد تاکید امام راحل و تاکید مکرر مقام معظم رهبری بوده است.

 

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: آنچه که مورد تاکید امام راحل و همچنین تاکید مکرر مقام معظم رهبری، مبنی بر بازسازی علوم بر اساس مبانی دینی و اسلامی بوده است، همواره مورد تاکید و توجه آن مرحوم بود.

 

وی در پاسخ به پرسشی در مورد عدم نشر مستمر اندیشه های آیت الله حائری شیرازی در حوزه علوم انسانی در دوران حیات آن مرحوم، گفت: باید توجه داشته باشیم که گسترش اندیشه ها علل مختلفی دارد؛ گاهی کسانی تشکیلات و نهادی در اختیارشان هست و یا شاگردان آنها در مورد نظریات شان همت می گمارند اما ایشان خود نه تشکیلاتی خاص داشت که روی اندیشه شان به طور متمرکز کار کند و از سوی دیگر به دلیل سجایای اخلاقی که داشت وظیفه خود می دانست که این مسائل را مطرح کند و بیشتر جنبه های معنوی اخلاقی را مد نظر قرار می داد.

 

رجبی تاکید کرد: در سال های اخیر همت ایشان در حوزه مباحث اخلاقی بود و همواره این مباحث را پی می گرفت.

کد خبر 677997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha