ملاک ما ادبیات سالم و صادق است/جایزه جلال خصوصی و یا دولتی نیست

خبرگزاری شبستان: عباسی ابراز امیدواری کرد که جایزه جلال به عنوان جایزه ملی کمکی در ادبیات داستانی باشد و به معرفی ادبیات برتر منجر شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، شهریار عباسی، امروز در نشست دهمین دوره جایزه جلال آل احمد که در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد، گفت: امسال جایزه جلال با یک مقدار تأخیر برگزار می‌شود، داوران توانستند کارشان را با دقت و انصاف انجام دهند، تلاش کردیم افرادی را به عنوان داور انتخاب کنیم که به انصاف شهره باشند و متخصص باشند،‌ تلاشمان این بود که همه جریان های ادبی نماینده ای بین داوران داشته باشند.

 

عباسی اظهار داشت: امیدوارم در نهایت این دوره از جایزه جلال کمکی باشد به پیشرفت ادبیات به ویژه داستان. داستان روزگار خوبی نمی گذراند و ما در بخش های مختلف تولید، توزیع و نشر با مشکل مواجه ایم. امیدوارم جایزه جلال به عنوان جایزه ملی ما در ادبیات داستانی کمک کند و در معرفی ادبیات برتر قدمی به پیش باشد.

 

وی در مورد داوری آثار بیان کرد: در ارتباط با وضعیت ادبیات داستانی داوران در 4 بخش آثار را بررسی دقیق کردند. از داوران خواستم بیانیه ای را در مورد وضعیت ادبیات داستانی ارایه دهند و سه نکته را در این بیانیه ذکر کنند اول اینکه ادبیات داستانی ما چه نقص هایی دارد و دوم نکات مثبت ادبیات ما چیست و سوم اینکه دلیل انتخاب آثاری که برگزیدند چه بوده است.

 

دبیر علمی دهمین جایزه جلال آل احمد با بیان اینکه داورانمان را از جریان های مختلف ادبی انتخاب کردیم، عنوان کرد: کار هنری به گونه ای است که بخشی از آن به سلیقه داور است. اگر داوران هر جایزه را تغییر دهیم مسلما برگزیدگان نیز تغییر می کنند. ما سعی کردیم داوران خوشنامی را از تمام جریان های ادبی انتخاب کنیم تا آثار انتخاب شده توسط آنها ارزش ادبی بالایی داشته باشد.

 

عباسی با اشاره به اینکه ادبیات سالم مدنظر ماست، خاطرنشان کرد: اینکه اثری نزدیک به اثر جلال باشد ملاک ما نیست، ملاک ما ادبیاتی است که در جستجوی حقیقت باشد، شخصا جلال را جویای حقیقت می دانم. اندیشه های جلال در طول زندگی اش تحول یافت، جلال در پی حقیقت بود و انسانی صادق بود، جاهایی به خطا رفت که خودش نیز اعتراف کرد؛ تلاش می کنیم ادبیاتی که با مخاطب صادق است و همچنین از کیفیت بالایی برخوردار است را انتخاب کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در ادبیات برای همه جا هست، گفت: یکی از سیاست های رییس جمهور این بود که فرهنگ را با اهالی فرهنگ بسپاریم. دکتر صالحی که قبلا معاون فرهنگی ارشاد بود دارند این کار را انجام می دهند. جایزه جلال نه دولتی است نه خصوصی بلکه ملی است. آقای صالحی دارند بخشی از فرهنگ و ادب را به ما واگذار می کنند، هر جا حسن نیت، انصاف و عدالت باشد سعی می کنند به ادبیات داستانی کمک کنند. جایزه ای به عنوان جایزه غنی پور داریم که مسجدی است و در دوره کتاب هم در آن کاندید شد، همه اذعان دارند این جایزه از سالم ترین جایزه هاست، ممکن است گردانندگان آن نوعی از ادبیات را بیشتر بپسندند، این اشکال ندارد. جایزه واو اعلام می کند ادبیات متفاوت را می پذیریم این هم خوب است. در ادبیات جا برای کسی تنگ نیست، دعوایی هم نیست. همه خانواده ادبیات را برادر می دانم، شاید از دور که نگاه کنیم متفاوت باشیم اما به هم که نزدیک می شویم می بینیم چقدر شبیه هم هستیم. همه را در قبال زبان و ادبیات فارسی و در نهایت حقیقت مسئول می دانم، ادبیات می خواهد انسان ها را به هم نزدیک کند.

 

کد خبر 678721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha