اختتامیه اولین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه برگزار شد+اسامی برگزیدگان

خبرگزاری شبستان: اختتامیه اولین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه با اعلام تنفرات برتردر خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اختتامیه اولین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه با حضور حجت‌الاسلام حشمتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

 

در این مراسم آقای قاسمی معاون خانه اندیشمندان با بیان اینکه در دوران بعد از انقلاب برای حوزه قرآن و عترت تلاش‌های زیادی شده است اظهار داشت: با وجود همه تلاش‌ها هنوز امام علی(ع) در جامعه ما مظلوم و نهج‌البلاغه محجوب مانده است، در واقع ما به عنوان یک شیعه به دین خود ادای حق نکرده‌ایم و به همین خاطر فضاهای لازم در کشور ما در حوزه‌های مختلف دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم تا حد امکان به نهج‌البلاغه مراجعه کنیم و بیش از پیش به آموزه‌های آن توجه کنیم، ما باید در بسیاری از بخش‌ها واکاوی لازم را اشته باشیم، امروز ما با آنچه در نهج‌البلاغه وجود دارد فاصله زیادی داریم، جامعه امروز برای مقابله با مشکلات فردی و اجتماعی نیازمند رجوع به قرآن و نهج‌البلاغه است، این دوره‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بیشتر با نهج‌البلاغه آشنا شویم و به آن عمل نیز کنیم.

در ادامه این مراسم محمدمهدی علیقلی مسئول موسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه با بیان اینکه در این دوره 400 نفر ثبت‌نام کردند، خاطرنشان کرد: در این دوره بعد از مصاحبه‌های فراوان 120نفر را پذیرفتیم که از این میان 40نفر از میان طلاب و 80 نفر هم از دانشجویان هستند.

وی ادامه داد: ما هدف خود در این دوره را آشنایی با روش علمی استفاده از نهج‌البلاغه گذاشتیم، کلاس‌های زیادی در مورد نهج‌البلاغه برپا شده است اما بسیاری از آنها روش نداشتند و ما در این دوره روش آشنایی با نهج‌البلاغه و تدریس آن را ارائه کردیم، این نوع روش آموزش سبک زندگی علوی در جامعه را ترویج می‌دهد.

مسئول موسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه با بیان اینکه هدف ما در این دوره این بود که مربیان آگاه و توانا و انقلابی تربیت شوند تصریح کرد: در این دوره 4 ترم در قالب 98 ساعت آموزش حضوری و 40 ساعت آموزش غیرحضوری داشتیم و حاصل دوره نیز 80 مقاله علمی بوده است، علاوه بر این سال آینده در 22 منطقه تهران کلاس‌های نهج البلاغه را برگزار خواهیم کرد.‌

حسین استاد ولی از اساتید منتخب این دوره آموزشی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه آشنایی با کلام معصوم(ع) یکی از فضائلی است که بیشتر شامل حال این امت است تصریح کرد: اگر کسی به این امر اسلامی توجه کند و سعی کند با کلام معصوم(ع) آشنا شود یک عقل مجددی پیدا می‌کند، از منظر استاد غفاری «احادیث اهل‌بیت(ع) عقل منفصل انسان است»، یعنی انسان یک عقل دارد که مطبوع خودش است و احادیث اهل‌بیت(ع) یک مشاور و عقل است که از خارج کمک می‌کند.

استاد ولی بیان کرد: درواقع اگر کسی با احادیث اهل‌بیت(ع) آشنا شود، نسبت به دیگران از نظر تجربی پیش است، در نتیجه احادیث ائمه(ع) عقل منفصل است، به ویژه کلام معصومی مانند امام علی(ع) که مسئولیت اجتماعی و سیاسی هم داشته است، نهج‌البلاغه از کتب روایی دیگر از این جهت که امام(ع) مسئولیت سیاسی و اجتماعی داشتند موثرتر است.

این استاد نهج‌البلاغه اضافه کرد: اگر کسی بتواند به صورت ترتیبی یا به صورت موضوعی این کتاب را مطالعه کند می‌تواند یک دوره تعالیم اسلام را از این کتاب استفاده کند، برای نمونه در توحید کلامی از این پر مغزتر نداشته‌ایم که امام علی(ع) فرمود «التوحید ان لا تتوهمه»، خداشناسی درست این است که خدا را توهم نکنید و شکل و صورت برای خدا درست نکنید.

وی افزود: مسئولان، معلمان و متعلمان نیز وظایفی دارند، به مسئولان توصیه می‌کنم که این محبتی که فرموده‌اند و این اقدام را، هم ترویج کنند و هم ادامه دهند و فقط در یک برهه از زمان نباشد، البته معاونت قرآن و عترت نیز باید در این زمینه کار کند، در مورد عترت نیز فعالیت‌های زیادی صورت گرفته که می‌توان به برگزاری همین کلاس‌ها اشاره کرد که باید این فعالیت‌ها ادامه یابد

استاد ولی تصریح کرد: وظیفه معلمان این است که کلاس‌ها را جدی بگیرند، برای نمونه استاد باید مطالعه داشته باشد و کتاب را شرح کند و با مطالعه مطلب ارائه کند، در واقع مسلمان مبلغ نیازمند این است که مطالعه کند تا بتواند تبلیغ خوبی داشته باشد لذا اساتید باید مطالب را به صورت دقیق و منظم ارائه کنند، وظیفه متعلمان نیز این است که کلاس را باید جدی بگیرند و عزم راسخ داشته باشند.

در پایان این مراسم از تندیس اولین دوره تربیت مربی نهج البلاغه در تهران رونمایی شد.

ضمنا با حضور حجت‌الاسلام حشمتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت از سید ابراهیم نصراللهی، اعظم السادات حسینی کاشانی، فخری معینی کوهی، سمانه مطلق مجد، فاطمه سادات میرهاشمی و فریدون مظلوم گرمجانی به عنوان برگزیدگان دوره تجلیل به عمل آمد.

لازم به ذکر است از سمیرا دوست نواز، صفیه مطلق مجد، الهام محمدی و نسرین عبداللهی موحد نیز به عنوان نفرات شایسته تقدیر این دوره تقدیر شد.

کد خبر 685058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha