مسجد، پاتوق «شهید مهدی عراقی» بود

خبرگزاری شبستان: جلسات انقلابی شهید عراقی با برخی از مبارزان در مساجدی مانند مسجد امام (ره) (مسجد شاه سابق) برگزار می‌شد.

خبرگزاری شبستان: مهدی عراقی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام و از بنیانگذاران هیئت موتلفه اسلامی و نخستین مسئول زندان قصر پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در چهارم شهریورماه ۱۳۵۸ به شهادت رسید.

 

وی که پیش از انقلاب اسلامی جزو نیروهای مبارز و مقلد امام خمینی (ره) بود همیشه تلاش می‌کرد برنامه‌ها را بر محوریت مساجد انجام دهد که برپایی راهپیمایی بزرگ در سال 1342 در محکومیت حادثه فیضیه قم از جمله آن‌ها است.

 

ماجرا از این قرار بود که در دهه آغازین ماه محرم و همزمان با ۱۳ خرداد ۱۳۴۲، سخنرانی کوبنده و افشاگرانه امام خمینی (ره) محمدرضا شاه پهلوی را بیش از پیش نزد مردم رسواتر کرد و همپای آن، شهید عراقی با دیگر همراهان خود به برپایی راهپیمایی در روزهای تاسوعا و عاشورا پرداختند و راه‌پیمایی بزرگی را از مسجد حاج ابوالفتح در میدان قیام تا دانشگاه تهران برنامه‌ریزی و اجرا کردند.

 

فعالیت‌های شهید عراقی همیشه با محوریت مساجد انجام می‌شد، ابوالفضل توكلی بینا، یار و همسنگر شهید عراقی در این باره گفته است:

 

«با شهید عراقی در دورانی كه به دبیرستان می‌رفت، آشنا شدم، ایشان هنوز دیپلم نگرفته بود كه مبارزه با رژیم فاسد شاه را شروع كرد و وارد جمعیت فدائیان اسلام شد، ضمنا شب‌ها در مسجد امام(ره) با شهید عراقی و سید محمدعلی لواسانی، بحث‌های سیاسی و اجتماعی می‌كردیم و به این ترتیب "هیأت عسگریون" تشكیل شد.»

 

منابع:

پایگاه‌های‌ اینترنتی هیأت رزمندگان اسلام، راسخون، تبیان و پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران

 

 

 

کد خبر 686959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha