"مسجد" پیوست همیشگی زندگی  تندگویان بود

خبرگزاری شبستان: نام شهید تندگویان از کودکی تا امروزه که سالیان طولانی از زمان شهادتش می‌گذرد، پیوندی ناگسستنی با مفهوم مسجد دارد.

خبرگزاری شبستان: محمدجواد تندگویان، وزیر نفت ایران در کابینه شهيد محمدعلی رجایی بود که در سال ۱۳۵۹ توسط نیروهای ارتش عراق اسیر شد و پس از سال‌ها اسارت به شهادت رسید.

 

وی مبارزه مکتبی را از مسجد آموخت و تا پايان عمر در هيچ گروه و دسته‌ای عضو نشد؛ مرامی که از پدرش، حاج آقا تندگویان، بازاری و اهل مسجد و هیات، آموخته بود.

 

تندگویان اكثر شب‌ها همراه پدربزرگ و پدرش به «مسجد بینایی» می‌رفت و هنوز به دبستان نرفته بود كه در صف نماز جماعت در كنار پدر و پدربزرگ خود ایستاد و نماز خواند، همین رفت و آمدها شخصیت دینی و انقلابی و پیوستگی همیشگی وی با مفهوم مسجد را شکل داد.

 

وی بارها به دلیل انتشار و پخش اعلامیه‌ها و پیام‌های امام خمینی (ره) که در مسجد تهیه کرده بود، در دوران محمدرضا پهلوی، بازداشت شد و به زندان افتاد.

 

شهید تندگويان که مبارزه را از مسجد آموخته بود، مبارزاتش جنبه حق‌طلبانه داشت و هيچ سند قابل ملاحظه‌ای از وابستگي گروهی وی وجود ندارد، به همین دلیل دلبستگی وی با مسجد، همیشگی بود و برای فراگیری آموزه‌های قرآن و عترت، احکام شرعی و زبان‌های خارجه به مسجد می‌رفت، برای نمونه کلاس ششم که بود، در «مسجد المصطفی (ص)» چهار راه حسن‌آباد تهران، زبان عربی را آموخت.

 

امروزه به احترام شهید تندگويان، چندین پایگاه بسیج در مساجد کشور به نام وی مزین است.

 

منابع:

پایگاه‌های تبیان و اطلاع‌رسانی وزارت نفت

 

 

 

کد خبر 687388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha