اولویت خرید آثار هنری هدف دوردستی است/ شعار اقتصاد هنر شعار غلطی است

خبرگزاری شبستان:مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه شعار اقتصاد هنر شعار غلطی است، گفت:در شرایطی که اولویت مردم مسکن و غذاست اولویت خرید آثار هنری اولویت دوردستی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست گزارش عملکرد خانه هنرمندان در سال گذشته با حضور  ابراهیم حقیقی، رییس شورای عالی خانه هنرمندان،مجید رجبی معمار، رییس خانه هنرمندان، سیدعماد حسینی، معاون پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان و غفاری، مدیر روابط عمومی این خانه ظهر امروز 16 اسفند در خانه هنرمندان برگزار شد.

 

 

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان در این نشست گفت: ما سال پرکاری را داشتیم و از جهت جذب کمک مالی سختی های زیادی را پشت سر گذاشتیم، در حالی که چند هزار میلیارد برای بودجه فرهنگ در نظر گرفته می شود، برای سازمان هایی که اثر جدی از آنها در جامعه نمی بینند بودجه چند صد میلیاردی دارند ولی خانه هنرمندان و انجمن های تخصصی و خصوصی تجسمی از یک ریال بودجه دولت برخوردار نبودند، تنها محلی که به ما کمک می کرد شهرداری تهران بود؛ با تغییرات صورت گرفته در شهرداری هنوز کمکی نگرفته ایم و دوستان می خواهند کمک هایی به ما کمک کنند. ما از سازمان برنامه بودجه و کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست کردیم این نقیصه برطرف شود.

 

وی افزود: دولت ها در تمام دنیا کمک زیادی به مراکز فرهنگی و هنری و گالری ها و موسیقی می کنند و اینکه به سمت خودگردانی بروند در این شرایط اقتصادی باعث می شود نارسایی در عرصه فرهنگ ایجاد شود.

 

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه شعار اقتصاد هنر شعار غلطی است، گفت: نباید به بهانه اقتصاد هنر این انتظار باشد که سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی ما خودکفا باشند ، نباید به دلیل اینکه یک تابلو در حراجی گران فروخته شود آن را به کل هنر کشور تعمیم دهیم، الان اولویت اصلی مردم مسکن و دوم غذا و پوشاک است. طبیعی است اولویت خرید آثار هنری اولویت دوردستی است و آن وقت خیلی از مسئولان با شعار اقتصاد هنر از مسئولیت خود پرهیز کنند.

 

رجبی معمار اظهار داشت:امسال 87 نمایشگاه هنر تجسمی در خانه هنرمندان برگزار شد؛ یکی از مهمترین این نمایشگاه ها تصویر سال، سرو نقره ای، 10 روز با عکاسان و... با اقبال زیادی مواجه شدند.

 

وی افزود: خانه هنرمندان از ابتدای امسال 106 نشست آموزشی و پژوهشی با همراهی انجمن های تخصصی برگزار کرده است، همچنین 20 بزرگداشت هنرمندانی مثل عباس کیارستمی، اکبر عبدی و... برگزار کرده است.

 

رجبی معمار خاطر نشان کرد: امسال 9 هفته فیلم در خانه هنرمندان برگزار شد که در نوع خود بی نظیر بود؛ همچنین هفته فیلم های برگزیده اسکار 2017 را نیز برگزار کردیم.

 

مدیرعامل خانه هنرمندان اظهار داشت: 75 جلسه سینماتک خانه هنرمندان با همراهی نقد و بررسی کارشناسان و منتقدان برگزار شد؛همچنین 20 نشست رونمایی کتاب و آلبوم موسیقی و 47 برنامه اجرای موسیقی و

 

 وی خاطر نشان کرد: امسال برای ششمین سال آیین «چراغ خاموشی نیست» را برگزار می کنیم، مجله شیوه به عنوان مجله تخصصی هنر امسال در 6 شماره منتشر شد.

 

وی با ارایه گزارشی از عملکرد تماشاخانه ایران شهر گفت: این تماشاخانه یکی از مراکز نمایشی بزرگ کشور است، هر سال بیش از سیصد درخواست اجرا داریم در تماشاخانه ایرانشهر در سال 95، 33 اثر به اجرا رفتند؛ مجموع نمایش ها 874 اجرا بوده است و فروشی حدود 3 میلیارد و 107 هزار تومان بود و مخاطب هم 117 هزار نفر بودند. امسال در تماشاخانه 39 نمایش به صحنه رفت، تا جشنواره فجر ما مجموعا 947 اجرا داشتیم و فروش هم تا جشنواره 3 میلیارد و 160 میلیون تومان بود و 106 هزار نفر نمایش هایی ما را دیده اند که پیش بینی می شود 120 هزار نفر برسد.

 

وی اظهار داشت: تماشاخانه ایرانشهر از 19 فروردین تا 28 اسفند سال 97 تمام نمایش ها مشخص شده است.

 

رجبی معمار از برپایی جشن ویژه تهران شهر هنر در خانه هنرمندان خبر داد و گفت:  از 2 فروردین تا 11 فروردین ما 10 روز جشن ویژه تهران شهر هنر هر روز از ساعت 3 در گالری های خانه هنرمندان برپا می شود.

 

وی خاطر نشان کرد:  در این جشن ویژه خانه هنرمندان میزبان انجمن های تخصصی است و هر انجمن یک گالری را ویژه تزیین می کنند و آثاری را عرضه می کنند. این جشن ویژه با اجرای موسیقی نواحی و...با حضور شهردار تهران افتتاح می شود.

 

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درباره نظام صنفی هنر گفت: لایحه نظام صنفی هنر را آماده کرده‌ایم و کارشناسان حقوقی وزارت ارشاد نیز با انجمن‌های ما در ارتباطند و امیدواریم که دولت مژده تصویب این لایحه را در نیمه اول سال ۹۷ به جامعه هنری کشور بدهند که شامل حل مشکلات و نظام رتبه‌بندی و درجه‌بندی هنرمندان است.

رجبی معمار درباره توسعه ساختمان خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و گفت: ساختمانی که در ضلع شمالی خانه هنرمندان قرار دارد هنوز متعلق به ارتش است و ما برای در اختیار گرفتن این ساختمان صحبت‌های بسیاری با مسئولان ارتش داشتیم. البته شهرداری تهران و برخی اعضای شورای شهر نیز در این زمینه رایزنی‌هایی کردند که امیدواریم سال آینده این ساختمان به خانه هنرمندان ایران اضافه شود.

کد خبر 694358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha