دید و بازدید نوروزی در سایه فضای مجازی

خبرگزاری شبستان: یک جامعه شناس با اشاره به تاثیر شبکه های اجتماعی بر تغییر خزنده سبک زندگی خانواده های ایرانی، گفت: تغییر سبک زندگی خانواده ها را می توان در مدل رفتاری و تعاملات میان خانواده ها و به ویژه در مناسبت هایی نظیر نوروز دید.

فرزانه قدیری نسب، جامعه شناس درخصوص تاثیر فضای مجازی بر صله رحم به ویژه در مناسبت های خاصی مثل نوروز به خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: گسترش شهرنشینی و افزایش آپارتمان نشینی از جمله عواملی است که باعث شده تا خانواده ها کمتر فرصتی برای دور هم بودن داشته باشند.

 

وی با اشاره به نقش زندگی شهرنشینی بر تغییر سبک زندگی و کاهش پیوندهای خانوادگی، خاطرنشان کرد: ابزارهای نوین ارتباطی به ویژه فضای مجازی بر گسست پیوندهای ارزشمند خانواده ها تاثیر منفی داشته است.

 

قدیری نسب با بیان اینکه مناسبت هایی نظیر نوروز می تواند در گسترش صله رحم موثر باشد، افزود: دید و بازدیدها و صله رحم یکی از رسوم مهم و ویژه نوروزی است که با ورود شبکه های اجتماعی مجازی به این ارتباطات و تعاملات رنگ و بوی دیگری داده است.

 

وی تصریح کرد: در اجتماعات فامیلی، برقراری ارتباط کلامی میان اعضای خانواده و دوستان، جای خود را به تبادل پیام ها و تصاویر در فضای مجازی داده است.

 

قدیری نسب افزود: در جمع های خانوادگی، اعضای خانواده در کنار هم نشسته اند و به جای اینکه از فرصت برای گفتگو و تعامل استفاده کنند، در قالب شبکه های اجتماعی و گروه ها برای یکدیگر پیام و تصویر ارسال می کنند.

 

جامعه شناس با اشاره به تاثیر شبکه های اجتماعی بر تغییر خزنده سبک زندگی خانواده های ایرانی، خاطرنشان کرد: متاسفانه سبک زندگی خانواده ها به طور نامحسوس در حال تغییر است و این تغییر را می توان در مدل رفتاری و تعاملات میان خانواده ها و به ویژه در مناسبت هایی نظیر نوروز و اجتماعات فامیلی کاملا حس کرد.

 

 قدیری نسب تصریح کرد: متاسفانه امروز، فرهنگ دید و بازدید و اجتماعات فامیلی جای خود را به تعامل در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داده است.

کد خبر 696856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha