میانبر افزایش روزی و تاخیر مرگ

خبرگزاری شبستان: امام صادق(ع) در یک روایت با اشاره به برخی فوائد معنوی صله رحم، فرمودند: «صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و روزی را زیاد می‌کند و مرگ را به تأخیر می‌اندازد».

به گزارش خبرگزاری شبستان، دید و بازدید و یا صله رحم از برترین رفتارها در اصلاح و ارتقای تعاملات اجتماعی و خویشاوندی محسوب می‌شود و این به دلیل فوائد معنوی و اثرات وضعی این عمل است. زیرا به اثبات رسیده است که بسیاری از معضلات روانی انسان در پرتو تعاملات خویشاوندی رفع می‌شود.

چنان که امام صادق(ع) در یک روایت با اشاره به برخی فوائد معنوی صله رحم فرمودند: «صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و روزی را زیاد می‌کند و مرگ را به تأخیر می‌اندازد؛ صِلَهُ الارحام تُحسِّنُ الخُلقَ و تُسَمِّحُ الکَفَّ و تُطَیِّبُ النَّفسَ و تَزیدُ فی الرّزقِ و تُنسئُ فی الأجلِ». «الکافی، ج ۲، ص ۱۵۸»

بنابر این، دید و بازدید و اثرات وضعی آن، سهم بسزایی در اصلاح تعاملات اجتماعی دارد؛ یعنی جامعه‌ای که این آموزه اجتماعی در آن نهادینه شده باشد، به طور قطع از آسیب‌های متعدد مصون خواهد بود و برعکس، هر اندازه از این عمل دوری گزیند، دچار ناهنجاری‌های متعددی خواهد شد. لذا خداوند ضمن آیه‌ای از قرآن با تأکید بر رعایت آن می‌فرماید: «... وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ‏ بِهِ وَ الْأَرْحام‏؛ بترسید از خدایی که به نام او از یکدیگر در خواست می‌کنید و از قطع خویشاوندی‌ها پروا کنید که خدا مراقب شماست.» (نساء،1).

امیر مؤمنان(ع) نیز با توصیه نسبت به این آموزه دینی، فرمودند: «با بستگان و خویشان صله رحم کنید، هر چند با سلام کردن باشد؛  صِلوُا أرحامَکُم و لو بالتّسلیمِ» (الکافی، ج ۲، ص ۱۵۵)

کد خبر 697100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha