انسان با اراده خود می‌تواند سرنوشتی نیکو داشته باشد

خبرگزاری شبستان:آیت الله رشاد با بیان اینکه انسان اگر عاقبت خود را به امور دنیوی بسپارد سرنوشتی تلخ نصیب او می‌شود، گفت: انسان با اراده خود می‌تواند خود را عاقبت بخیر کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، آیت‌الله رشاد تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در آغاز جلسه درس خارج فقه خود که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: حضرت امیرمومنان علی(ع) فرمودند: «لکل امراء عاقبة حلوة او مرة» هر کس را پایانی است تلخ یا شیرین.

وی افزود: هر انسانی لاجرم عاقبتی خواهد داشت و هیچ انسانی در این عالم بدون عاقبت نیست، انسان در این عالم یک نشئه مادی است و سرنوشت انسان بسته به تاثیر و تاثر و کسر و انکساری که در این نشئه اتفاق میفتد رقم می‌خورد عواملی که بر سرنوشت انسان اثر می‌گذارد در نشئه مادی بسیار زیاد است همه انسان‌ها تحت تاثیر این عوامل از سرنوشت مختص خود برخوردار هستند بنابراین انسان بلاتکلیف و بلاعاقبت وجود ندارد.

آیت‌الله رشاد با اشاره به اینکه عاقبت انسان گاهی شیرین و گاهی تلخ است، عنوان کر: نقش انسان در تغییر سرنوشت و ترسیم شیرینی یا تلخی آن نقش اول است هر چند که این عالم نشئه مادی متاثر از عوامل متعدد است اما در این میان عامل اراده و آگاهی که از درون انسان نشئت می‌گیرد از همه عوامل مهمتر است و نقش اول را ایفا می‌کند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه اظهار داشت: بنابراین تلخ یا شیرین بودن سرنوشت آدمی متاثر از عامل آگاهی و اراده انسان است، انسان بیش از هر عامل دیگری در ساختن آینده خویش نقش آفرین است اگر تدبیر کند می‌تواند سرنوشتی شیرین برای خود رقم بزند و اگر درست تدبیر نکند و خود را به دست عوامل بیرونی و آفاقی بسپرد غالبا عاقبت و سرنوشت تلخی برای او رقم خواهد خورد، انسان می‌تواند با تامل، آگاهی و بادقت و اعمال اراده سرنوشت شیرین و سعادتمندی برای خود برگزیند.

کد خبر 701547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha